2024 rok: elektryczne autobusy z blisko 20 % udziałem w rynku
Jak wyliczyła ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w ubiegłym roku na europejskim rynku wśród aut użytkowych z napędem elektryczek najlepiej radziły sobie autobusy. Liczba ich rejestracji wzrosła ponad 25 %. Ciężarówki i mniejsze auta dostawcze z napędem BEV zanotowały w 2024 roku spadek o odpowiednio niemal 5 i 10 %.
W 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 8,3%, osiągając 1 586 688 sztuk, dzięki pozytywnym wynikom na wszystkich czterech kluczowych rynkach. Hiszpania przoduje z niezwykłym wzrostem o 13,7%, za nią plasują się Niemcy z 8,4%, Francja z 1,1% i Włochy z 0,9%.

Liczba rejestracji ogółem nowych samochodów ciężarówek w UE spadła o 6,3% w 2024 r., osiągając łączną liczbę 327 896 sztuk. Spadek ten wynikał głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 8,5%, częściowo złagodzonego wzrostem rejestracji średnich samochodów ciężarowych o 5,6%. Spośród czterech głównych rynków Niemcy (-6,9%), Francja (-2,9%) i Włochy (-0,7%) odnotowały spadki, podczas gdy Hiszpania odnotowała znaczący wzrost o 12%.
Sprzedaż nowych autobusów w UE wzrosła w 2024 r. o 9,2% w porównaniu z 2023 r., wynosząc łącznie 35 579 sztuk. Włochy odnotowały godny uwagi dwucyfrowy wzrost o 26,7%, Hiszpania o 10,3%, a Francja o 2,2%. Z kolei Niemcy odnotowały 2% spadek.
Nowe pojazdy użytkowe według źródła zasilania

Vany
W 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem dla nowych nabywców samochodów dostawczych w UE, a liczba rejestracji wzrosła o 10,5% do 1 340 003 sztuk. Wzrost ten zwiększył udział w rynku diesli o 1,7 punktu procentowego, osiągając 84,5%. Modele benzynowe odnotowały wzrost o 3%, stabilizując się na poziomie 6% udziału w rynku. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały znaczny spadek o 9,1%, zmniejszając swój udział w rynku do 6,1% z 7,2% w roku poprzednim. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowym również spadła o 4,8%, co stanowi zaledwie 2% rynku.
Ciężarówki
W 2024 r. nadal dominowały ciężarówki z silnikiem diesla, które stanowiły 95,1% nowych rejestracji w UE, (pomimo spadku o 6,2%). Liczba rejestracji ciężarówek ładowanych elektrycznie spadła o 4,6%, a ich udział w rynku pozostał na stabilnym poziomie 2,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyniki dla modeli ładowanych elektrycznie różniły się w zależności od kraju: Niemcy (+57,4%), Włochy (+115,2%) i Szwecja (+59,6%) odnotowały silny wzrost, ale wzrost ten był niewystarczający, aby zrównoważyć znaczne spadki we Francji (-57,4%) i Holandii (-42,3%).
Autobusy
Liczba rejestracji nowych autobusów ładowanych elektrycznie w UE wzrosła o 26,8% w 2024 r., a udział w rynku wzrósł z 15,9% do 18,5%. Największym rynkiem pod względem wolumenu stały się Włochy, odnotowując imponujący wzrost o 161,7%, podczas gdy Hiszpania wzrosła o 17,5%, stając się czwartym co do wielkości rynkiem tego rodzaju zasilania. Rynek niemiecki również wykazał wzrost o 4,9%, podczas gdy rynek francuski spadł o 11,4%. Sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych spadła o 16,1%, stanowiąc udział na poziomie 9,8%. Rejestracje autobusów z silnikiem diesla wzrosły o 11,1%, zwiększając ich udział w rynku do 63,1%, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy w porównaniu z 2023 r.
Źródło: ACEA