AFC Energy chce ładować “elektryki” mobilnym ogniwem paliwowym
Brytyjska firma zademonstrowała nowe, a co najważniejsze „niezależne od sieci” rozwiązanie do ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsza na świecie wodorowa ładowarka AFC Energy nosi nazwę CH2ARGETM.
AFC Energy (AIM: AFC), firma energetyczna zasilająca ogniwa paliwowe, ogłosiła, że sukcesem zakończyło się wdrożenie CH2ARGETM, pierwszej na świecie ładowarki samochodowej opartej na technologii wodorowych ogniw paliwowych.
Pierwsze naładowało się BMW i8
Demonstracja systemu CH2ARGE AFC Energy odbyła się w Dunsfold Aerodrome, gdzie znajduje się tor testowy BBC Top Gear. Na miejscu zaprezentowano BMW i8 jako pierwszy w historii samochód doładowany mocą generowaną przez wodorowe ogniwo paliwowe. Innowacyjna metoda jest owocem 10 latach badań nad ogniwami paliwowymi w laboratoriach AFC Energy.
Obecnie AFC Energy przygotowuje się do komercjalizacji rozwiązań EV Charge opartych na ogniwach paliwowych, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na przyjazną dla środowiska moc na rynku pojazdów elektrycznych. Rozwiązanie jest o tyle interesujące, że choćby w Polsce od dawna trwa dyskusja na sensem używania samochodu elektrycznego, który czerpie prąd „wyprodukowany” pośrednio m. in. w kopalniach. Tymczasem CH2ARGE firmy AFC Energy może być w 100% wolny od emisji.
Rynek motoryzacyjny związany z elektromobilnością gwałtownie rośne
Nowa technologia wydaje się przyszłościowa, tym bardziej, że rynek motoryzacyjny, związany z paliwami alternatywnymi i pojazdami elektrycznymi gwałtownie rośnie. Rząd Wielkiej Brytanii szacuje, że do roku 2030 50% nowych samochodów będzie napędzanych elektryczne, a na drogach pojawi się dziewięć milionów samochodów elektrycznych. Do 2040 r. Planuje się, że 100% sprzedawanych nowych samochodów będzie pojazdami elektrycznymi, co doprowadzi do tego, że cała flota złożona z 36 milionów samochodów stanie się pojazdami elektrycznymi.
– Szacuje się, że do 2030 r. na drogach Wielkiej Brytanii może jeździć nawet dziewięć milionów pojazdów elektrycznych, w porównaniu do 90 000 obecnie – powiedział Adam Bond, dyrektor generalny AFC Energy. – Do takiej transformacji potrzebne są stacje ładowania w całym kraju, a także poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w celu przezwyciężenia poważnych ograniczeń związanych z obecnie istniejącym scentralizowanym systemem wytwarzania energii elektrycznej. Opracowując i demonstrując skuteczność naszego wodorowego ogniwa paliwowego w stosowaniu ładowania EV, AFC Energy wykazała, że jest gotowa wyznaczać trendy nie tylko w rozwiązywaniu problemów związanych ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię elektryczną, ale także w produkcji zeroemisyjnych ładowarek.
Ogniwo przekazuje energię do ładowarki EV
CH2ARGE zawiera małe wodorowe ogniwo paliwowe wraz z falownikiem, który przekazuje energię wytworzoną przez ogniwo paliwowe do ładowarki EV. Tak więc wodór przechowywany w zbiornikach na miejscu jest wykorzystywany przez ogniwo paliwowe do ładowania akumulatora o mocy 48 kW, który następnie dostarcza energię do pojazdu elektrycznego. Zasadniczo system jest kompatybilny ze wszystkimi modelami samochodów elektrycznych i inteligentnymi funkcjami ładowania i może dostarczyć wystarczającą moc do naładowania pojazdu elektrycznego do 80 procent w ciągu jednej godziny.
To mobilne rozwiązanie do ładowania można łatwo zapakować do kontenera, przewieźć i używać tymczasowo np. na wydarzeniach motoryzacyjnych z udziałem samochodów elektrycznych.
System demonstracyjny CH2ARGE został tak zwymiarowany, aby zapewnić wystarczającą moc do jednoczesnego ładowania dwóch EV przy poziomach ładowania 1,2 lub 3.
zdj. AFC Energy