Baidu i Geely dają 400 milionów dolarów i idą w ślady Tesli, Sony i Appla
Baidu i Geely zainwestują łącznie około 400 milionów dolarów w spółkę joint venture Jidu Auto. Pieniądze zostaną przeznaczone na rozwój i seryjną produkcję pierwszego „samochodu-robota” Jidu. Model ma zostać zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Pekinie w kwietniu tego roku. Do sprzedaży wejdzie w 2023 roku. Podobne projekty rozwijają m. in. Sony, Xiaomi iPhone’ów Apple, południowokoreański LG Electronics i tajwański Foxconn, próbując tworzyć inteligentne samochody, opierając się na doświadczeniach Tesli.
Zastrzyk finansowy choć ogromny spodziewany był już od dłuższego czasu. W kwietniu 2021 r. prezes Jidu Xia Yiping ogłosił zamiar zainwestowania w rozwój firmy w sumie aż 6,4 miliarda euro do 2026 r. Pieniądze mają pochodzić od inwestorów. Teraz Baidu i Geely, które nie chcą sprzedawać zbyt wielu udziałów w spółce inwestorom zewnętrznym, w kolejnej rundzie finansowania zasilili ją równowartością 354 milionów euro (400 mln USD).
Sprzedaż od przyszłego roku
Jednocześnie Jidu potwierdziło harmonogram nakreślony w kwietniu 2021 r. Zgodnie z nim prezentacji pierwszego modelu autonomicznego odbędzie się w kwietniu. Do sprzedaży auto miałoby być wprowadzone w 2023 roku. Baidu i Geely wspólnie opracowują funkcje jazdy autonomicznej, przy czym Baidu ma wnieść swoje doświadczenie w obszarze oprogramowania, a Geely wiedzę o pojazdach. Wiadomo też, że Geely będzie produkować pojazdy w oparciu o swoją platformę SEA.
Pomyślne testy
Jidu poinformowało, że ukończyło projektowanie funkcji autonomicznej jazdy w mieście i na autostradzie w zaledwie 9 miesięcy, weryfikując z wyprzedzeniem zdolność modelu do samodzielnej jazdy. Obecnie architektura Jidu JET1.0, a także SOA, autonomiczny system jazdy, rdzeń platformy obliczeniowej i powiązane czujniki są dalej kalibrowane i testowane w kierunku statusu produkcyjnego.
Będą kolejni partnerzy
Także wnętrze i wygląd zewnętrzny wersji produkcyjnej pierwszego samochodu robota JiDU, a także projekt wszystkich komponentów, stopniowo wchodzą w fazę opracowywania formy produkcyjnej.
– W następnym kroku będziemy nadal koncentrować się na optymalizacji i rozwoju produktów oraz zapraszać do współpracy kolejnych partnerów, aby zapewnić użytkownikom jeszcze bardziej rewolucyjne produkty EV – powiedział Xia.
Najmłodsze dziecko Baidu
Spółka Jidu, która pojawiła się na rynku na początku ubiegłego roku, jest najmłodszym „dzieckiem” Baidu. Baidu chińska międzynarodowa firma technologiczna specjalizująca się w usługach i produktach związanych z Internetem oraz sztucznej inteligencji chce w ramach projektów z nią związanych wykorzystać swoją wiedzę na temat sztucznej inteligencji do produkcji samochodów.
1000 autonomicznych taksówek EV
Jednocześnie Baidu wdraża autonomiczną jednostkę napędową, które ma się nazywać Apollo Moon EV. Model będzie wyposażone w szereg autonomicznych technologii — dwa czujniki lidarowe, 13 kamer, pięciomilimetrowe radary, 12 czujników ultradźwiękowych, funkcje obliczeniowe. Ma to być tzw. Robotaxi. Model zostanie opracowany na 5-miejscowym elektrycznym crossoverze firmy BAIC. Baidu zadeklarował, że wspólnie z BAIC Motor w ciągu najbliższych trzech lat zbuduje i wdroży 1000 w pełni elektrycznych crossoverów.
Sony, Xiaomi, Apple i inni
Firmy technologiczne na całym świecie, od Sony po Xiaomi próbują tworzyć inteligentne samochody, opierając się na doświadczeniach Tesli, która odniosła sukces w komercjalizacji pojazdów elektrycznych. Wśród próbujących swoich sił w sektorze aut EV są także producent iPhone’ów Apple, południowokoreański LG Electronics i tajwański Foxconn, który w ostatnich dniach podpisał umowę z rządem Indonezji, na budowę „ekosystemy” e mobilności w tym kraju.
Źródło: reuters.com, cnevpost.com, własne
.