Daimler, Tranton i Volvo zainwestują 500 mln EUR w sieć ładowania ciężarówek
Daimler Truck, Traton i Volvo Group otrzymały stosowne zgody, aby rozpocząć zapowiedziane wcześniej wspólne przedsięwzięcie. Jego celem będzie budowa sieci punktów ładowania dla elektrycznych ciężarówek. Partnerzy utworzyli w tym celu spółkę joint venture CV Charging Europe (CVCE) z siedzibą w Amsterdamie. Projekt ma odegrać znaczącą rolę we wspieraniu Zielonego Ładu Unii Europejskiej w sektorze zeroemisyjnego transportu. Szefem przedsięwzięcia została Anja van Niersen.
Nowa firma planuje zbudować i obsługiwać co najmniej 1700 punktów ładowania dużej mocy na autostradach i węzłach logistycznych w Europie oraz w ich pobliżu w ciągu najbliższych pięciu lat. Daimler Trucks, Volvo Groups i spółka zależna Volkswagena Traton zainwestują w przedsięwzięcie około 500 mln EUR. Tym samym będzie to największa inwestycja w dedykowaną infrastrukturę do ładowania ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie.
Wyzwanie dla całej branży
– Jesteśmy bardzo podekscytowani, że możemy rozpocząć to nowe wspólne przedsięwzięcie razem z naszymi partnerami. Niezwykle ważne jest, abyśmy teraz podjęli inicjatywę budowy tak potrzebnej sieci ładowania. Mimo to wzywamy całą branżę do przyłączenia się do naszych wysiłków. Liczba punktów ładowania musi znacznie wzrosnąć tak szybko, jak to możliwe, aby elektryczne przewozy dalekobieżne stały się opłacalnym rozwiązaniem dla naszych klientów – mówi Martin Daum, dyrektor generalny Daimler Truck.
Szybkie „uruchomienie” projektu to wyraźny sygnał dla wszystkich innych podmiotów branżowych, a także rządów i decydentów, do współpracy na rzecz szybkiej rozbudowy niezbędnej sieci ładowania. To także jasny przekaz, że warto inwestować w energię odnawialną w celu osiągnięcia europejskich celów klimatycznych. Co warte podkreślenia sieć ładowania, która zbudują trzy podmioty w ramach nowej spółki będzie otwarta i dostępna dla wszystkich ciężkich pojazdów użytkowych w Europie, niezależnie od marki.
Użytkownicy chcą dostępnej sieci ładowania
– Kiedy rozmawiamy z klientami o samochodach elektrycznych, zawsze pytają: gdzie możemy ładować? Aby zapewnić wsparcie tak szybko, jak to możliwe, łączymy siły i od dziś uruchamiamy europejską sieć ładowania – tłumaczy Christian Levin, dyrektor generalny Tratona.
Nowa spółka będzie teraz pracowała nad skalowaniem operacji i szybkim wdrażaniem sieci. Ponieważ w nadchodzących latach oczekuje się dużego wzrostu zapotrzebowania na elektryczne ciężarówki i autokary z akumulatorem, zespół będzie współpracować w różnych branżach, aby zaprojektować i zbudować rozwiązania ładowania odpowiadające potrzebom firm transportowych i kierowców.
– Jest to długo oczekiwany i ważny krok w kierunku uzyskania wymaganej infrastruktury ładowania, niezbędnej do wprowadzenia i sukcesu elektrycznych samochodów ciężarowych i autokarów dalekobieżnych. To silne partnerstwo jest znaczącym krokiem w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2050 roku – podsumował Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Volvo Group.
Źródło: daimlertruck.com, cvchargingeurope.com, własne
zdjęcie: Volvo