Dania, Szwecja, Norwegia: trzy kraje, trzy drogi do elektromobilności
Istnieją wyraźne różnice w preferencjach dotyczących wyboru auta w Norwegii, Szwecji i Danii. Widać je zarówno, jeśli chodzi o wielkość samochodów, ich marki i modele, jak i o to, jak szybko elektryzowana jest flota samochodowa. Trzy sąsiednie kraje podążają różną drogą w stronę elektromobilności. Jednak w całej Skandynawii średni udział nowych elektryków w styczniowych rejestracjach przekroczył już 50 procent!
Top 10 najchętniej kupowanych aut w Skandynawii w styczniu pokazuje różnice w preferencjach samochodowych mieszkańców poszczególnych krajów. Szwedzi wybierają samochody duże i średnie, Norwegowie kupują głównie samochody średniej wielkości, natomiast Duńczycy w większym stopniu wybierają samochody mniejsze.
Liderami elektryfikacji floty są oczywiście Norwegowie. W ostatnim czasie jednak mocno ożywili się w tym względzie Duńczycy. Choć różnica jest jeszcze spora. W styczniu udział samochodów elektrycznych w przypadku nowych samochodów osobowych w Norwegii wyniósł 92 %., w Danii wyniósł on 35 %., a w Szwecji 28,7 %
W Norwegii w styczniu na liście Top 10 znalazły się wyłącznie samochody elektryczne. W całej Skandynawii stanowiły one aż 51 % udziału wszystkich nowych samochodów osobowych w pierwszym miesiącu roku. Pozostała część sprzedaży nowych samochodów została rozdzielona pomiędzy ponad 150 modeli samochodów. W Szwecji i Danii na czołowych listach znajdowało się znacznie mniej modeli elektrycznych, a dystrybucja dostępnych marek i modeli była znacznie równomierniej rozłożona.
Tesla w Norwegii
Z wyjątkiem Modelu Y Tesli, który w styczniu miał prawie 19% udziału w rynku w Norwegii, pozostałych dziewięć modeli samochodów z norweskiej topowej listy należy do znanych europejskich i azjatyckich marek samochodów.
Volvo rządzi Szwecją
W Szwecji w TOP 10 znajdziemy aż cztery modele Volvo. Dwa z nich zajmują pierwsze miejsca na styczniowej liście, a Model Y Tesli uplasowała się na trzecim miejsce. Był to, podobnie jak w Norwegii, najlepiej sprzedający się samochód w Szwecji w 2023 roku.
Duńczycy lubią marki francuskie
W Danii, która w TOP 10 może pochwalić się większą różnorodnością marek i modeli niż Szwedzi, w styczniu na szczycie listy znalazła się Tesla Model Y. Ale tuż za nią podąża Peugeot 208, oraz cała grupa „małych” samochodów (m. in. Toyota Aygo i Citroen C3).
– Sprzedaż nowych samochodów w trzech krajach skandynawskich jest bardzo zróżnicowana. Coraz bardziej oczywiste staje się, że bez zachęt sprzedaż samochodów elektrycznych zatrzyma się lub gwałtownie spadnie. W Szwecji udział samochodów elektrycznych w 2023 r. wyniósł 39 %. Jednak Szwedzi zlikwidowali zachęty na zakup samochodów elektrycznych i w styczniu udział ten spadł do 29 % – mówi dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Rady ds. Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
Odmienna sytuacja jest w Danii, gdzie panuje tendencja wzrostowa udziału samochodów elektrycznych. Duńczycy mają lepsze zachęty do zakupu samochodów elektrycznych niż Norwegia. Za samochody elektryczne do kwoty 440 000 koron duńskich (około 255 tys. zł), fiskus nie pobiera jednorazowych opłat. W Danii zainteresowanie samochodami elektrycznymi rośnie, udział samochodów elektrycznych w 2023 r. zakończył się na poziomie 36 %., a w styczniu 2024 r. utrzymał się na tym samym poziomie.
Źródło: ofv.no
Foto: materiały prasowe/ shutterstock