Europa odwraca się od Tesli, rynek elektryków stabilny
Według analityków Jato Dynamics, Tesla Model Y utraciła w 2024 roku pozycję najchętniej kupowanego modelu samochodu w Europie. Całe podium zajęły pojazdy o napędzie konwencjonalnym. Ten rok może być jeszcze gorszy dla potentata zza oceanu w związku z kontrowersyjnymi wypowiedziami Elona Muska.
Jednym z największych europejskich rynków dla Tesli są Niemcy gdzie amerykański producent sprzedał w ubiegłym roku więcej aut niż Audi. Wydawałoby się że podberlińska fabryka tylko wzmocni pozycję firmy u naszych zachodnich sąsiadów. Tymczasem po tym jak Elon Musk jednoznacznie poparł niemiecką skrajnie prawicową partię AfD, mówi się że Niemcy mogą odwrócić się od Tesli, na rzecz rodzimych producentów.
Na razie jednak Model Y nadal jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Jednak w ogólnej klasyfikacji (bez podziału na napędy) uplasował się na czwartej pozycji, ustępując trzem samochodom z silnikami spalinowymi.

Dacia nowym liderem
Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Jato Dynamics, Model Y osiągnął 209 214 nowych rejestracji w Europie w 2024 roku, co stanowi spadek o 17% w porównaniu z 2023 rokiem. Choć liczba ta wystarcza, by utrzymać czołowe miejsce w rankingu modeli BEV, w ogólnej klasyfikacji uplasował się jedynie na czwartej pozycji, za Dacią Sandero, Renault Clio oraz VW Golf.
Patrząc na opublikowane dane widać, że rynek samochodów w Europie nadal nie osiągnął poziomu sprzed pandemii (15,79 miliona nowych samochodów w 2019 roku), ale nieznacznie rośnie – w 2024 roku wyniósł 12,91 miliona pojazdów. Samochody elektryczne miały trudny rok w Europie, gdyż sprzedaż spadła o 1,2% do 1 985 996 sztuk. W rzeczywistości jedynie samochody z pełną hybrydą odnotowały zauważalny wzrost udziału w rynku o 1,9%. Samochody benzynowe (Jato uwzględnia również łagodne hybrydy) utrzymały swój udział na względnie stabilnym poziomie (+0,5%), natomiast EV, hybrydy plug-in oraz diesle straciły na znaczeniu. W całej Europie samochody BEV osiągnęły jednak wyższy udział w rynku (15,4%) niż diesle (14,3%) oraz hybrydy HEV (11,8%).

Problemy te same
Brak jasności co do zachęt dla BEV, wysoka średnia cena detaliczna nowych modeli oraz niskie wartości rezydualne – a także obawy dotyczące infrastruktury ładowania na kontynencie to zdaniem analityków główne przyczyny spadku.
„Pomimo odnotowanego w ubiegłym roku spadku, sytuacja ma się poprawiać w 2025 roku, gdyż średnia cena BEV nadal spada w Europie, głównie dzięki wprowadzeniu tańszych modeli przez głównych producentów samochodów – zapowiadają eksperci Jato.
Norwegia wciąż liderem BEV
W 2024 roku Norwegia utrzymała pierwsze miejsce, osiągając największy udział w rynku BEV (88%). Za nią uplasowały się Dania (51%), Szwecja (35%) oraz Holandia (34,7%). Dania, Belgia, Norwegia, Luksemburg i Holandia to pięć krajów europejskich, gdzie BEV zanotowały największy wzrost udziału w rynku rok do roku. W Niemczech (14%), Irlandii (również 14%), Finlandii (30%) oraz Szwecji udziały te nieznacznie spadły.
Niewielki spadek rejestracji EV i jednoczesny wzrost sprzedaży hybryd doprowadziły do zmian w rankingu producentów. Tesla uplasowała się w pierwszej dziesiątce, mając 100% sprzedaży w segmencie samochodów elektrycznych. Grupa Geely ma 41% swoich aut w rynku pojazdów elektrycznych, następnie BMW Group (23%) oraz Mercedes-Benz Cars (19%). Grupa VW uplasowała się na piątym miejscu z 13% udziałem elektryków – jednak przy 427 000 nowych BEV w Europie, VW nadal jest największym producentem samochodów elektrycznych pod względem liczby sprzedanych jednostek.

Toyota wysoko, choć niemal bez elektryków
VW dominuje również we wszystkich typach napędu, Toyota, awansował na drugie miejsce. Japoński przepis na sukces to nadal pełne hybrydy: 74% Toyot sprzedawanych w Europie korzystało z tego układu napędowego. 17% stanowiły samochody z tradycyjnym silnikiem spalinowym (w tym MHEV). VW miał w tym segmencie 80%. 5,2% sprzedaży Toyoty stanowiły hybrydy plug-in, a jedynie 3,2% samochodów elektrycznych na baterie – zdecydowanie najniższy wynik wśród dziesięciu największych producentów.
Wydaje się, że sprzedaż samochodów elektrycznych VW zawdzięcza szerokiej gamie modeli. Tesla zajęła dwa pierwsze miejsca w rankingu BEV, z 209 214 Model Y oraz 112 789 Model 3 – jednak 12-procentowy wzrost sprzedaży Modelu 3 nie był w stanie zrekompensować 17-procentowego spadku sprzedaży Modelu Y. Z 78 032 jednostkami Volvo EX30 uplasowało się na trzecim miejscu, za nim uplasowały się Skoda Enyaq, VW ID.4 oraz ID.3 – pierwsze modele VW w tym segmencie. BMW znalazło się w pierwszej dwudziestce najlepiej sprzedających się modeli dzięki iX1 oraz i4, a Mercedes – dzięki EQA oraz EQB.
Źródło: Jato.com, electrive.com, własne