Giga Berlin Tesli ruszy pełną parą od 2023 roku i wciąż szuka pracowników
Według niemieckiego portalu Automobilwoche Tesla wyprodukuje do końca roku około 30 000 pojazdów w nowej fabryce w Grünheide. Produkcja w pełnym wymiarze ruszy dopiero w przyszłym roku. Obecnie każdego tygodnia z linii produkcyjnej w podberlińskiej fabryce zjeżdża około 350 modeli Y. Nie wiadomo także czy i kiedy ruszy w Niemczech produkcja pierwszych ogniw własnych Tesli – 4680. Tesla w pierwszym kwartale sprzedała ponad 310 000 pojazdów.
Jak informuje Automobilwoche, amerykański gigant chce do końca kwietnia zwiększyć produkcję do 1000 aut tygodniowo. Start produkcji dwuzmianowej planowany jest dopiero pod koniec czerwca. Natomiast rzeczywista produkcja z pełną mocą w Grünheide ma nastąpić dopiero w 2023 roku.
Tesla szuka pracowników także w Polsce
Jednym z możliwych powodów może być fakt, że Tesla nie zatrudniła jeszcze wystarczającej liczby pracowników. Powołując się na analizę firmy konsultingowej ANP Management Consulting, podaje, że w poszczególnych branżach pracuje obecnie około 3500 pracowników. Co ciekawe ogłoszenia o możliwości aplikacji do pacy w Giga Berlin można znaleźć także na polskich portalach branżowych.
Wcześniej pojawiały się już wzmianki o tym, że w tym roku produkcja w Grünheide pozostanie znacznie poniżej zakładanego 500 000 pojazdów w pierwszym etapie rozbudowy. Tu jednak poowdem miały być kłopoty z łańcuchem dostaw. Pakiety akumulatorów z zainstalowanymi obecnie 2170 ogniwami są prawdopodobnie nadal dostarczane z Gigafactory w Szanghaju, skąd pochodzą również obecnie instalowane silniki. Tymczasem Gigafactory Shanghai, także nie pracuje pełną parą (m. in. problemy związane z pandemią), a jako centrum eksportowe Tesli, także potrzebuje wielu komponentów.
Kluczowe mogą być ogniwa 4680
Rozwiązaniem tych problemów może być przejście na ogniwa 4680 pierwsze pochodzące z własnej amerykańskiej fabryki akumulatorów Tesli, która jest obecnie w fazie rozruchu, a pełną parą ruszy zapewne jesienią.
Wciąż natomiast nie wiadomo, czy zapowiadana od jakiegoś czasu fabryka baterii w Grünheide również będzie w tym okresie gotowa do produkcji. Jeśli nie, Giga Berlin nadal będzie zależny od ogniw 4680 dostarczanych z USA, a to może wiązać się z kolejnymi opóźnieniami. Kolejną zagadką jest to, czy Tesla będzie wtedy nadal produkować w Niemczech tylko Model Y Performance, czy też rozszerzy produkcję o inne warianty. Elon Musk zasygnalizował bowiem już wcześniej, że w przyszłości chce budować więcej modeli w Niemczech.
Obecnie Model Y z 4680 ogniwami jest produkowany tylko w fabryce Giga Texas, która została otwarta na początku kwietnia. Amerykański gigant poinformował niedawno, że w Q1 firma wyprodukowała ponad 305 000 pojazdów. Natomiast do klientów dotarło ponad 310 000 aut. A wszystko w obliczu – jak podkreślono – ciągłych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw i przestojów fabryk.
Źródło: automobilwoche.de, tesla, electrive.com