Kraków pokazał że się da. Rekordowy zakup KHK S.A. samochodów elektrycznych!
47 samochodów elektrycznych marki Hyundai Kona już niebawem będzie służyć instytucjom miejskim w ramach wprowadzonej w życie w 2018 roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Krakowskie inwestycje to efekt ustawy o elektromobilności zgodnie z którą pojawił się próg wdrożenia 10 procent taboru elektrycznego dla samorządów. Problem w tym, że zdaniem ekspertów administracja centralna nie zapewniła wystarczających narzędzi do jego realizacji. Jednym przykładem który pokazał, że można go zrealizować jest przetarg zrealizowany przez Krakowski Holding Komunalny.
– W stolicy Małopolski przetarg na zakup i użytkowanie pojazdów elektrycznych zrealizowano w sposób modelowy. Zorganizowano grupę zakupową, wykorzystano model finansowania w postaci wynajmu długoterminowego – tłumaczy Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, dodając że właśnie Kraków był jednym z nielicznych samorządów, który zabrał się za realizację wymogów ustawowych, zamiast komentować niedoskonałości ustawy.
Kraków kupił 47 elektryków
Zmiany w zakresie pojazdów osobowych zaczynamy od siebie – samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować te spalinowe. Do końca roku 2024 będą stanowiły 30 procent floty Gminy Miejskiej Kraków – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski
Przekazanie pierwszej transzy samochodów, odbyło się na terenie krakowskiej Ekospalarni. – Przekazuję w państwa ręce kluczyki do 17 samochodów elektrycznych, którymi dzisiaj wyjedziecie na krakowskie ulice, i które będą pomagały w wypełnianiu waszych codziennych obowiązków. Do końca roku takich pojazdów będzie 47. Kraków jest pionierem walki ze smogiem. Mieszkańcy naszego miasta wymienili 45 000 pieców węglowych. Dbamy o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej – wszystkie jeżdżące po mieście autobusy spełniają co najmniej wysoką normę Euro 5. Zmiany w zakresie pojazdów osobowych zaczynamy od siebie – samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować te spalinowe. Do końca roku 2024 będą stanowiły 30 procent floty Gminy Miejskiej Kraków – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski
Kraków pionierem elektromobilności. Kto następny?
Pomimo, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych samorządy są zobowiązane do wymiany floty samochodów i posiadania 10 proc. pojazdów zeroemisyjnych dopiero od roku 2022, władze Krakowa podjęły decyzję o rozpoczęciu tego procesu już teraz. Pozyskanie samochodów elektrycznych dla instytucji miejskich jest bowiem elementem szerokiej polityki Gminy Miejskiej Kraków w zakresie ochrony powietrza. Decyzja ta ustanowiła także Kraków jednym z pionierów elektromobilności wśród polskich miast.
Poza wynajmem pojazdów, KHK S.A. w postępowaniu przetargowym wyłonił też dostawcę 39 wewnętrznych stacji ładowania dla jednostek wchodzących w skład grupy zakupowej
– Zdecydowaliśmy się na przyjęcie formuły najmu długoterminowego samochodów na
3 lata. Przyjęty okres jest optymalny ze względu na dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów pojazdów elektrycznych oraz zwiększającej się stale oferty rynkowej. Poza wynajmem pojazdów, KHK S.A. w postępowaniu przetargowym wyłonił też dostawcę 39 wewnętrznych stacji ładowania dla jednostek wchodzących w skład grupy zakupowej – informuje Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A. Warto dodać, że stacja ładowania na terenie Ekospalarni jest zasilana prądem wytworzonym przez ogniwa fotowoltaiczne. Prąd ten jest zatem w stu procentach czysty i ekologiczny.
Ile przejdzie Hyundai Kona Electric?
Wybrane w przetargu pojazdy to Hyundai Kona Electric o zasięgu umożliwiającym przejechanie do 289 km na jednym ładowaniu, które w usłudze wynajmu długoterminowego dostarczyła firma Arval Service Lease Polska.
– Rozwój elektrycznej floty samochodowej to przyszłość branży CFM. Sektor publiczny ma szansę znacząco się do niego przyczynić, m.in. ze względu na istniejące regulacje prawne. Cieszymy się, że Krakowski Holding Komunalny już teraz zdecydował się na elektryfikację floty, stając się przykładem proekologicznej postawy dla innych miast – zaznacza Grzegorz Szymański, Regional Manager of Central Europe w Arval.
Pojazdy osobowe zeroemisyjne zostały pozyskane m. in. przez następujące jednostki: Urząd Miasta Krakowa, Straż Miejska Miasta Krakowa, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
W ramach grupy zakupowej, której liderem jest KHK S.A. pojazdy osobowe zeroemisyjne zostały pozyskane przez następujące jednostki: Urząd Miasta Krakowa, Straż Miejska Miasta Krakowa, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego, Zarząd Budynków Komunalnych, Zarząd Zieleni Miejskiej, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Zarząd Cmentarzy Komunalnych, Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Fundacja Miejski Park i Ogród Zoologiczny, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr. 3, Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych oraz spółki miejskie MPWiK S.A., MPEC S.A., MPK S.A., MI sp. z.o.o oraz KHK S.A. Ze względu na specyficzne, skomplikowane wymogi techniczne użytkowanych pojazdów poza grupą jest MPO Sp. z o.o.
zdj. B. Świerzowski krakow.pl