Linamar wdraża projekt samochodów dostawczych z ogniwami paliwowymi
Linamar Corporation, drugi co do wielkości producent części samochodowych w Kandzie rozpoczął właśnie fazę wdrażania projektu samochodów dostawczych napędzanych wodorem. Projekt odbywa się w ramach wcześniej podpisanej umowy z amerykańskim Center for Transportation and the Environment (CTE). W tle dofinansowania sięgające miliardów dolarów.
Center for Transportation and the Environment (CTE) obecnie jest mocno zaangażowane we wdrażanie pojazdów elektrycznych w całych Stanach Zjednoczonych. Ściśle współpracuje na tym polu z producentami pojazdów, dostawcami komponentów i operatorami flot (w tym agencjami tranzytowymi i organizacjami logistycznymi). Zarządza też projektem wdrożenia furgonetek dostawczych napędzanych ogniwem paliwowym nowej generacji dla California Air Resources Board (CARB), które ma właśnie dostarczyć Linamar Corporation.
Wodorowe ciężarówki dla UPS
– Siłą naszego projektu polega na doświadczeniu w produkcji pojazdów, wykorzystaniu sprawdzonych, gotowych komponentów, udziale UPS jako operatora floty i partnera wdrożeniowego oraz potencjale komercjalizacji systemu napędowego – powiedział Dan Raudebaugh , dyrektor wykonawczy CTE.
Linamar w ramach projektu nawiązał współpracę z firamami Roush CleanTech i Ballard Power Systems. Efektem ma być dostarczenie kompletnych, gotowych do użycia dostawczych FCEV dla amerykańskiego UPS. W ramach umowy, cztery samochody dostawcze napędzane wodorem zostaną dostarczone do Kalifornii gdzie przejdą fazę testów.
Wodorowe ciężarówki – projekt wart miliard dolarów!
Projekt jest częścią California Climate Investments, ogólnostanowej inicjatywy, w ramach której „miliardy dolarów zastaną przeznaczone na działania w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienia gospodarki oraz poprawy zdrowia publicznego i środowiska”.
Jeśli chodzi o „wykonawców” wodorowego samochodu dostawczego to Linamar od lat intensywnie inwestuje w rozwój i badania nad „zielonymi napędami”. W swojej ofercie ma produkty wykorzystywane w pojazdach hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Inwestuje także w technologie wodorowych ogniw paliwowych. Linamar rozszerzył swoje portfolio m. in. o systemy eAxle, kompaktowe, atrakcyjne cenowo rozwiązanie napędu elektrycznego do pojazdów elektrycznych i zastosowań hybrydowych (firma zainwestowała m. in. w badania i projektowanie złożonych systemów eAxle do samochodów ciężarowych). Linamar zatrudnia ponad 29 000 osób na całym świecie w 60 zakładach produkcyjnych. Posiada też 8 centrów badawczo-rozwojowych.
Wodorowe ciężarówki – trzy firmy podjęły się wyzwania
Z kolei Roush CleanTech jest liderem w dziedzinie zaawansowanych, czystych rozwiązań transportowych. Swoim klientom dostarcza pełny projekt pojazdu, współpracuje przy budowie i uruchomieniu pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.
Natomiast firma Ballard Power Systems, w ramach projektu dostarczy technologię ogniw paliwowych, zaprojektowaną do integracji z układami eAxle i akumulatorów w podwoziu Forda F-59. Efektem współpracy ma być celu stworzenia napędzanego wodorem FCEV o zasięgu 150 mil.
źródło: linmar.com