PKN Orlen kupi wodorową lokomotywę od firmy PESA. To część ich strategii
Podczas trwających w Gdańsku targów TRAKO zaprezentowano po raz pierwszy wodorową lokomotywę SM42-6Dn wyprodukowaną przez firmę PESA Bydgoszcz. Pojazd zakupi koncern PKN Orlen, który w ten sposób będzie realizował swoją strategię Orlen2030 zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.
Premiera lokomotywy manewrowej SM42-6Dn wyprodukowanej przez firmę PESA Bydgoszcz SA, to jedne z najważniejszych wydarzeń trwających w Gdańsku targów TRAKO. Wodorowa lokomotywa jest pojazdem 4-osiowym z silnikami trakcyjnymi o mocy 4×180 kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zeroemisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg – jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.
PESA: Prototyp wodorowej lokomotywy jest już gotowy
Pojazd został również wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe lokomotywą w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód (antykolizyjny). Prezentowana na TRAKO lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka współpracowała z wieloma krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.
Wodorowa lokomotywa PESA: Pierwsza taki pojazd w Polsce
Zakup wodorowej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy planuje PKN Orlen. Rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030 zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.
– Zgodnie z naszą strategią, inwestujemy w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą nam konkretne korzyści biznesowe, jednocześnie przyczyniając się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka Orlrn Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
PKN Orlen: Trwają prace nas układem tankowania
Lokomotywa wodorowa, którą zamierza nabyć PKN Orlen powstała na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. PKN Orlen pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.
PKN Orlen: Wodorowa współpraca z samorządami
Zakup nowoczesnej lokomotywy to już kolejne działanie polskiego giganta w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Napędy wodorowe: Polska strategia na razie na papierze
W Polsce powstał projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, który określa cele i działania dotyczące rozwoju krajowych kompetencji i technologii na rzecz budowy niskoemisyjnej gospodarki wodorowej. Jednym z jego założeń jest wprowadzenie na drogi 500 autobusów wykorzystujących ten pierwiastek do napędu (można tu liczyć na wsparcia finansowe NFOŚIGW). Autobusy wodorowe mają być wyprodukowane w Polsce (jednym z potencjalnych producentów jest potentat na rynku firma Solaris).
Transport wodorowy miałby pojawić się na ulicach polskich miast już w 2025 roku. W ciągu kolejnych 5 lat ma już być ich na drogach aż 2000 sztuk. Swoje plany w tym względzie ogłosiła m. in. Grupa Orlen (program inwestycyjny Hydrogen Eagle). Planuje ona wybudowanie 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma chce uruchomić sześć centrów wytwarzania wodoru („hubów wodorowych”), w tym trzy w Polsce. Do 2030 roku koncern planuje osiągnąć moce wytwórcze na poziomie około 50 tysięcy ton gazu.
W chwili obecnej jednak nie mamy w kraju ani jednej publicznej stacji tankowania wodoru. Najbliższa znajduje się zaś w Berlinie.
źródło: materiały prasowe Orlen, gdansk.pl, własne
zdjęcia: PESA