Unia Europejska chce ograniczenia emisji z samolotów i statków
Władze unijne chcą zmniejszyć emisje pochodzące z lotnictwa poprzez swój System Handlu Emisjami (ETS). Posłowie chcieliby przeznaczyć 75% dochodów uzyskanych z aukcji uprawnień dla lotnictwa na wspieranie innowacji i nowych technologii. W czerwcu posiedzenie plenarne skierowało reformę systemu handlowego z powrotem do komisji w celu dalszych prac nad ustawą. Oczekuje się, że posłowie do PE omówią zmienioną propozycję podczas sesji plenarnej w dniach 22-23 czerwca. Obecnie większość uprawnień jest rozdzielana między linie lotnicze za darmo.
Obecnie emisja pochodząca z lotnictwa i żeglugi stanowi około 8% całkowitych emisji w UE. Jednak trend jest w tych sektorach wyraźnie wzrostowy. Dążąc do obniżenia całkowitych emisji UE o 55% do 2030 r. i osiągnięcia zera netto do 2050 r., UE chce wdrożyć ambitne plany przeciwdziałania zmianom klimatu. Pakiet legislacyjny pod nazwą Fit for 55 ma na celu realizację celów unijnego Zielonego Ładu, zawiera propozycje redukcji emisji z obu sektorów.
UE podjęła kroki w celu zmniejszenia emisji pochodzących z lotnictwa poprzez swój System Handlu Emisjami (ETS). Stosuje tak zwane zasady limitów i handlu w sektorze lotnictwa, w którym linie lotnicze są zobowiązane do umorzenia uprawnień do emisji w celu pokrycia swoich emisji. Aby jednak uniknąć postawienia firm z UE w niekorzystnej sytuacji, system handlu uprawnieniami do emisji ma obecnie zastosowanie tylko do lotów w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego – który obejmuje wszystkie kraje UE, a także Islandię, Lichtenstein i Norwegię – a większość uprawnień jest rozdzielana między linie lotnicze za darmo.
Dochody z emisji na zielone innowacje
8 czerwca Parlament Europejski zagłosował za zmianą systemu handlu uprawnieniami do emisji w lotnictwie. Aby dostosować redukcję emisji gazów cieplarnianych w sektorze lotniczym do porozumienia paryskiego, eurodeputowani chcieliby, aby system handlu uprawnieniami do emisji miał zastosowanie do wszystkich lotów wylatujących z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w tym lotów lądujących poza tym obszarem.
Parlament chce wycofać przydziały dla lotnictwa przed 2025 r., (dwa lata przed wnioskiem przedłożonym przez Komisji Europejskiej). Posłowie chcą przeznaczyć 75% dochodów uzyskanych z aukcji uprawnień dla lotnictwa na wspieranie innowacji i nowych technologii.
Do tej pory System Handlu Emisjami został zawieszony dla lotów wylatujących lub przylatujących poza Europejski Obszar Gospodarczy. Celem jest zapewnienie czasu na rozwój porównywalnego systemu międzynarodowego i uniknięcie konfliktów z partnerami międzynarodowymi. UE współpracuje jednak z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego nad wdrożeniem globalnego środka rynkowego, znanego jako Corsia, dzięki któremu linie lotnicze mogą zrównoważyć swoje emisje, inwestując w zielone projekty, na przykład poprzez sadzenie drzew.
Zmniejszenie emisji z transportu morskiego
W ubiegłym roku posłowie do PE głosowali za włączeniem transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji od 2022 r. oraz za ustanowieniem wiążących wymogów dla firm żeglugowych w zakresie ograniczenia emisji CO2 o co najmniej 40% do 2030 r.
Zdaniem eurodeputowanych pierwotny wniosek Komisji dotyczący zmiany unijnych przepisów dotyczących monitorowania emisji CO2 i zużycia paliwa przez duże statki w celu dostosowania ich do globalnych zasad nie był wystarczająco ambitny, biorąc pod uwagę pilną potrzebę dekarbonizacji wszystkich sektorów gospodarki.
Ograniczenie emisji z żeglugi
Pod koniec kwietnia PE ponownie podkreślił potrzebę znacznego ograniczenia emisji przez przemysł żeglugowy i włączenia go do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji. Europosłowie podkreślili również znaczenie oceny wpływu na konkurencyjność i zatrudnienie.
Dlatego PE rekomendował użycie następujących środków, które pomogą sektorowi morskiemu stać się czystszym i skuteczniejszym w walce z emisją CO2:
-Wycofanie ciężkich olejów opałowych z rekompensatą w postaci zwolnień podatkowych od paliw alternatywnych
– Dekarbonizacja, cyfryzacja i automatyzacja portów europejskich
– Regulowany dostęp do portów UE dla najbardziej zanieczyszczających statków
– Udoskonalenia techniczne, takie jak optymalizacja prędkości statku, innowacje w hydrodynamice nowe układy napędowe
W ramach pakietu legislacyjnego Fit for 55 Komisja zaproponowanego w lipcu 2021 r. aktualizację systemu handlu uprawnieniami do emisji, w tym rozszerzenie o transport morski, zgodnie z wnioskiem Parlamentu. 17 maja 2022 r. członkowie komisji ds. środowiska poparli propozycję. W czerwcu posiedzenie plenarne skierowało reformę systemu handlowego z powrotem do komisji w celu dalszych prac nad ustawą. Oczekuje się, że posłowie do PE omówią zmienioną propozycję podczas sesji plenarnej w dniach 22-23 czerwca.
Źródło: europa.eu, własne
zdj. pixabay