W Poznaniu trwa H2POLAND – spotkanie praktyków i entuzjastów wodoru
Polska jest piątym na świecie i trzecim w Unii Europejskiej producentem wodoru. Odbywające się w stolicy Wielkopolski (17-18 maja) Forum H2POLAND, to pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kompleksowe targi dedykowane technologiom wodorowym. Targi są realizacją ubiegłorocznej deklaracji sygnatariuszy Wielkopolskiej Doliny Wodorowej.
Gospodarka wodorowa jest jednym z szybciej rozwijających się kierunków mających na celu ograniczanie globalnych zmian klimatu. Zdaniem części specjalistów właśnie wodór ma być paliwem, które zrewolucjonizuje unijną energetykę i umożliwi jeszcze pełniejsze wykorzystanie potencjału źródeł odnawialnych.
Wodór – paliwo kluczowe dla klimatu
– Przedsięwzięcie wpisuje się także w aktualną strategię Komisji Europejskiej, która wodór traktuje jako kluczowe narzędzie do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu w istotnej mierze będzie się opierała na rozwoju technologii wodorowych. Świadczy o tym nie tylko opublikowana w 2020 roku „Strategia wodorowa dla neutralnej klimatycznie Europy”, ale także plany, jakie przedstawiają poszczególne państwa członkowskie Unii Europejskiej – mówi Joanna Kucharska z Grupy MTP.
Nie przypadkowe jest miejsce organizacji H2POLAND. Polska jest bowiem piątym na świecie i trzecim w Unii Europejskiej producentem wodoru. To zarówno wyzwanie związane z dekarbonizacją tej produkcji, jak i szansa rozwojowa. Docelowo w Polsce ma powstać pięć dolin wodorowych, które pojawią się w wyniku przeprowadzonych analiz potencjału lokalnego przemysłu w łańcuchu dostaw na rzecz gospodarki wodorowej, wiedzy i kompetencji kadr oraz tworzącego się rynku.
Kierunek wodór w Poznaniu
Temat dolin wodorowych i związanego z nim potencjału jest poruszany na Forum H2POLAND w Poznaniu. Tym bardziej, że już w lipcu ubiegłego roku podpisano tutaj Deklarację o powołaniu Wielkopolskiej Doliny Wodorowej. Dokument parafowali m. in.: prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak i marszałek województwa Marek Woźniak.
W planach sygnatariuszy był m. in.: zakup wodorowych autobusów, ale i organizacja pierwszych targów wodorowych na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Ta druga deklaracja właśnie się realizuje.
Autobusy wodorowe – modyfikacja przetargu MPK Poznań
Natomiast skomplikowała się nieco sytuacja jeśli chodzi o zakup autobusów wodorowych. Przed kilkoma dniami MPK Poznań poinformowało, że właśnie dokonało modyfikacji w specyfikacji przetargowej stworzonej na potrzeby zakupu autobusów wodorowych. Przewoźnik pierwotnie chciał kupić 22 autobusy o takim napędzie w ramach zamówienia podstawowego. Teraz liczba ta została zmniejszona do 15 pojazdów, a zakup kolejnych dziesięciu autobusów będzie możliwy opcjonalnie. Zmianie uległy także wymagania postawione przed producentami, jacy mogą startować w postępowaniu. Zamiast wykazania, iż producent wykonał w ciągu 3 ostatnich lat dostawy co najmniej 15 niskopodłogowych autobusów elektrycznych lub też pojazdów wodorowych bądź trolejbusów, teraz producenci muszą udowodnić dostawę ośmiu takich pojazdów.
Źródło: własne, h2poland