Wodorowy rower cargo z lodami i piec do pizzy też… na wodór
Na ulicach stolicy Francji inżynierowie Toyoty częstowali przechodniów lodami z rowerowego wózka cargo, w którym chłodziarki pracowały na prąd wytwarzany z wodorowego kartridża. W Japonii pokazano natomiast kamienny piec wodorowy – wspólne dzieło Toyoty i firmy Rinnai Corporation, który może służyć do wypiekania pizzy.
Japoński gigant jest jednym z globalnych pionierów technologii wodorowych. Od 2014 roku ma w swojej ofercie produkowany seryjnie model Mirai, którego druga generacja jest dostępna także na polskim rynku. Marka opracowała prototyp legendarnego pick-upa Hilux z tym rodzajem napędu. Moduły wodorowych ogniw paliwowych są wykorzystywane w autobusach miejskich (wodorowce jeżdżą m. in. po Poznaniu), ciężarówkach oraz w generatorach prądu. Koncern testuje również zastosowanie najlżejszego pierwiastka do zasilania silników spalinowych.
Wodorowy rower cargo z lodami i piec do pizzy
Przy okazji igrzysk w Paryżu oraz podczas Japan Mobility Show 2024 Bizweek Toyota zaprezentowała potencjalne zastosowania dla wodorowych kartridży (przenośnych źródeł energii wodorowej) w gastronomii. Na ulicach stolicy Francji inżynierowie Toyoty częstowali przechodniów lodami z rowerowego wózka cargo, w którym chłodziarki pracowały na prąd wytwarzany z wodorowego kartridża. Zaprezentowano, jak szybko i bezpiecznie wymienić zbiorniki z wodorem, które zostały przywiezione w specjalnym pokrowcu-plecaku przez naukowców. Sam ważący 200 kg rower cargo z lodami także miał wodorowy napęd wspomagający jadącego.
Natomiast zaprezentowany w Japonii kamienny piec wodorowy to wspólne dzieło Toyoty i firmy Rinnai Corporation, który może służyć do wypiekania pizzy. Wodór ma wysoką temperaturę spalania, a podczas tego procesu w połączeniu z tlenem wytwarzana jest para wodna, dzięki której np. warzywa czy grzyby zachowują najwyższe walory smakowe, co nie zawsze jest osiągalne w piecach opalanych drewnem. W trakcie prac nad urządzeniem wykorzystano technologie Toyoty pochodzące z różnych etapów produkcji samochodów jak piece do suszenia lakieru czy rozwiązania dotyczące bezpiecznego zasilania wodorem oraz jego monitorowania znane z modelu Mirai.
Wodorowe kartridże Toyoty
Jak widać, Toyota dąży do upowszechnienia wodoru nie tylko w motoryzacji, ale także w innych obszarach gospodarki oraz ułatwienia każdemu dostępu do czystej energii. Jeśli gaz ten jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, energia słoneczna, geotermalna czy odpady z biomasy, stanowi przyjazne dla środowiska paliwo o zerowej emisyjności w całym cyklu życia.
Opracowane na bazie doświadczeń m.in. z produkcji Toyoty Mirai wymienne kartridże wodorowe są rozwiązaniem, które ułatwi korzystanie z energii wodorowej w wielu różnych codziennych zastosowaniach w domu i poza nim. Połączenie ich z modułem ogniw paliwowych zapewnia energię elektryczną. Możliwe jest też wykorzystanie energii powstałej ze spalania wodoru.
Wymienne zbiorniki mają cylindryczny kształt, 200 mm średnicy oraz 580 mm wysokości. Jeden pojemnik jest w stanie przechować do 4,7 l wodoru i waży 8 kg. Wersja na rynek europejski dysponuje mocą 1,8 kWh, co pozwala m.in. korzystać z domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny.
Źródło: materiały prasowe, własne