W Los Angeles Audi zaprezentowało w pełni elektryczny model e-tron GT
Produkcja seryjna Audi e-tron GT z napędem elektrycznym rozpocznie się pod koniec 2020 roku. Pierwsze dostawy będą realizowane na początku 2021 r. Ładowanie akumulatora tego modelu zajmuje około 20 minut (do 80% jego pojemności), co zapewnia zasięg ponad 320 km. Samochód powinien przyspieszyć od 0 do 100 km/h w około 3,5 sekundy.
To kolejne elektryczne Audi wprowadzane przez koncern na rynek samochodowy. Elektryczne Audi e-tron GT idzie śladem Audi e-tron SUV i Audi e-tron Sportback, które do seryjnej produkcji wejdą już w przyszłym roku. E – tron GT wyróżnia się płaską podłogą, która zapewnia ekscytujące proporcje i niski środek ciężkości. 434 kW (590 KM) zapewnia doskonałe osiągi samochodu sportowego.
Proporcje „wykute” w tunelu aerodynamicznym
Płaskie, szerokie i z długim rozstawem osi – to proporcje klasycznego Gran Turismo. Elektryczne Audi e-tron GT odzwierciedla je w przypadku wymiarów: 4,96 m/ 1,96 m/ 1,38 m. Lekki korpus czterodrzwiowego coupé będzie produkowany z wielomateriałowej mieszanki. Na przykład elementy dachu będą wykonane z włókna węglowego. Liczne aluminiowe komponenty i elementy podtrzymujące wykonane będą ze stali o wysokiej wytrzymałości. Technologia tego samochodu została opracowana w ścisłej współpracy z Porsche.
Delikatnie opadająca linia dachu koncepcji e-tron GT, która rozciąga się z tyłu, odzwierciedla układ Sportback, który jest znakiem rozpoznawczym marki Audi. Kabina, która zwęża się silnie w kierunku tyłu, wyróżnia się w porównaniu z obecnymi modelami Audi. Koła łuki i ramiona są wyrzeźbione z naciskiem, a wraz z płaską podłogą, która jest niezwykła dla pojazdu elektrycznego, optycznie podkreśla nisko położony środek ciężkości i dynamiczny potencjał koncepcji Audi e-tron GT.
Szerokie linie i liczne funkcjonalne elementy nadwozia, a także otwory wentylacyjne nadkoli i solidny tylny dyfuzor podkreślają aerodynamiczny kształt. Niski współczynnik oporu zmniejsza zużycie paliwa. Powierzchnia progu między nadkolami została wyciągnięta na zewnątrz, tworząc wyraźny kontrast z kabiną. Parapet przyciąga wzrok do obszaru podpodłogowego, w którym znajduje się akumulator, a tym samym centrum energetyczne koncepcji Audi e-tron GT. Konstrukcja kół z pięcioma bliźniaczymi ramionami jest wyraźnie dopasowana do ich funkcji. Ich dynamiczna konstrukcja zapewnia optymalną wentylację tarcz hamulcowych, jednocześnie zmniejszając opór.
Zrównoważony styl współczesny: wnętrze
Cztery drzwi, cztery siedzenia z rozstawem osi 2,90 m (9,5 ft) – we wnętrzu koncepcja Audi e-tron GT zapewnia dużą dawkę codziennej użyteczności, połączoną z doskonałą jakością. Środek funkcjonalny wnętrza znajduje się z przodu po lewej stronie, wyraźnie skupiony na siedzeniu kierowcy. Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia od szyny drzwi i kokpitu tworzą miejsce pracy kierowcy, ergonomicznie integrując kierowcę ze sterowaniem i systemem audio-nawigacyjnym Audi e-tron GT. Konsola środkowa i wolnostojąca tablica przyrządów wydają się unosić. Jasne kolory w górnej części kokpitu i stopniowo ciemniejsza gradacja aż do powierzchni podłogi tworzą wrażenie czystej szerokości. Fotele sportowe inspirowane wyścigami samochodowymi w obu rzędach siedzeń zapewniają optymalne wsparcie boczne nawet podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
W samochodzie projektanci świadomie zdecydowali się na konsekwentne stosowanie ekologicznych materiałów. Produkty pochodzenia zwierzęcego nie są w ogóle używane: Elektryczne Audi e-tron GT ma wegańskie wnętrze. Wyszukana, syntetyczna skóra używana jest na siedzeniach i innych wykończeniach. Tkaniny wykonane z włókien pochodzących z recyklingu są stosowane na siedziskach, podłokietnikach i konsoli środkowej. Dywan z wykładziną o głębokim włosiu jest wykonany z trwałej przędzy Econyl, włókna z recyklingu wykonane z używanych sieci rybackich.
Dzięki dwóm schowkom na bagaż, koncepcja Audi e-tron GT oferuje wiele możliwości dla Gran Turismo. Tutaj w pełni wykorzystuje swoją przewagę konceptualną jako samochód elektryczny z kompaktowymi napędami. Tylna z dużą klapą bagażnika oferuje do 450 litrów pojemności bagażowej. Pod maską znajduje się dodatkowe 100 litrów pojemności.
Napęd: wydajność
Moc systemu 434 kilowatów (590 KM) – pozwala na imponującą liczba potencjalnych możliwości napędu elektrycznego. Oddzielne silniki elektryczne są montowane na przedniej i tylnej osi. W obu przypadkach są to silniki synchroniczne. Elektryczne quattro nie ma mechanicznego połączenia między przednią i tylną osią. Elektroniczny układ sterowania koordynuje napęd między osiami oraz między lewym i prawym kołem. Oznacza to optymalną trakcję i pożądaną ilość poślizgu.
W przyszłości pojazd powinien przyspieszyć od 0 do 100 km / h (0 – 62.1 mph) w około 3,5 sekundy, zanim przejdzie do 200 km / h (124.3 mph) w nieco ponad 12 sekund. Maksymalna prędkość jest regulowana do prędkości 240 km / h (149,1 mil / h), aby zmaksymalizować zasięg. Co ważne koncepcja elektrycznego Audi e-tron GT może zapewnić kierowcy pełny potencjał zarówno silników, jak i akumulatora dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia.
Napęd: zasięg
Zasięg samochodu wyniesie ponad 400 kilometrów (248,5 mil). Został ustalony zgodnie z nowym standardem WLTP. Wymagana energia napędu pochodzi z akumulatora litowo-jonowego o zawartości energii ponad 90 kWh. Zajmuje on całą powierzchnię podpodłogową między przednią i tylną osią dzięki płaskiej konstrukcji. Decydującą zaletą tego modelu jest niezwykle niski środek ciężkości samochodu. Jest on porównywalny z samochodem Audi R8 – co z kolei zdecydowanie wpływa na dynamikę jazdy. Kierowanie wszystkimi kołami przekłada się na doskonałą syntezę sportowej zwinności i precyzji samochodu sportowego, powiększonej o doskonałą stabilność kierunkową.
System rekuperacji zwiększa zasięg nawet o 30 procent w samochodach Audi. Jest to niezbędne nawet w przypadku tak sportowego samochodu jak koncepcja Audi e-tron GT. Rekuperacja obejmuje zarówno dwa silniki elektryczne, jak i elektrohydraulicznie zintegrowany układ sterowania hamulcami. Różne tryby rekuperacji są łączone: ręczna rekuperacja wybiegu za pomocą manetek zmiany biegów, automatyczne wspomaganie wybiegiem dzięki wspomaganiu predyktywności i rekuperacja hamowania z płynnym przejściem między hamowaniem elektrycznym i hydraulicznym.
Aż do 0,3 g, koncepcja Audi e-tron GT odzyskuje energię wyłącznie za pomocą silników elektrycznych, bez użycia konwencjonalnego hamulca – który pokrywa ponad 90% wszystkich opóźnień. W wyniku tego energia jest dostarczana z powrotem do akumulatora w praktycznie wszystkich normalnych manewrach hamowania. Hamulce kół biorą udział tylko wtedy, gdy kierowca zwalnia o ponad 0,3 g za pomocą pedału hamulca. Koncepcja Audi e-tron GT obejmuje wysokowydajne tarcze ceramiczne, które działają również z wieloma ekstremalnymi zwalnianiami bez uszczerbku dla skuteczności hamowania.
Czas ładowania: system ładowania 800 woltów
Akumulator w koncepcji Audi e-tron GT można ładować na kilka sposobów: za pomocą kabla połączonego za klapką w lewym przednim skrzydle lub za pomocą bezdotykowej indukcji z bezprzewodowym ładowaniem Audi. Tutaj podkładka ładująca z wbudowaną cewką jest zainstalowana na stałe na podłodze, gdzie samochód ma być zaparkowany i podłączony do źródła zasilania. Naprzemienne pole magnetyczne indukuje napięcie przemienne w cewce wtórnej zamontowanej w podłodze samochodu, przez szczelinę powietrzną. Dzięki mocy ładowania 11 kW koncepcja Audi e-tron GT może być w pełni naładowana z dnia na dzień.
Przewodowe ładowanie jest znacznie szybsze, ponieważ czterodrzwiowy coupé jest wyposażony w system 800-woltowy. To znacznie skraca czas ładowania w porównaniu z konwencjonalnymi systemami, które są obecnie w użyciu. W ten sposób ładowanie akumulatora zajmuje około 20 minut, do 80% jego pojemności. Zapewnia to zasięg pojazdu ponad 320 km (198,8 mil) (WLTP). Elektryczne Audi e-tron GT będzie można jednak również ładować w punktach ładowania o niższym napięciu, zapewniając kierowcy dostęp do całej sieci ładowania.
Audi: ofensywa elektryczna
Marka rozpoczęła swoją elektryczną ofensywę światową premierą allelectric SUV Audi e-tron we wrześniu 2018 roku. Do 2025 Audi zaoferuje dwanaście samochodów z napędem elektrycznym na najważniejszych rynkach na całym świecie. Oznaczać to będzie mniej więcej jedną trzecią jego sprzedaży z modelami zelektryfikowanymi. SUV-y w tym portfolio obejmują Audi e-tron i Audi e-tron Sportback, które zadebiutują w 2019 roku. Ponadto pojawi się szereg modeli z klasycznym układem nadwozia, takich jak Avant i Sportback. Zakres obejmie wszystkie istotne segmenty rynku od klasy kompaktowej do pełnowymiarowej.
Źródło: www.audi-mediacenter.com
zdj. materiały Audi