W Japonii wiedzą jak pozbyć się smogu. Salony Mitsubishi będą samowystarczalne
Japonia to jeden z liderów elektromobilności. Firmami wyznaczającymi trendy w walce ze smogiem i globalnym ociepleniem są bez wątpienia Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oraz Kyushu Mitsubishi Motors Sales Co., Ltd.
Obie współpracujące ze sobą marki zamierzają stworzyć salon samochodowy, który będzie samowystarczalny pod względem wykorzystania energii odnawialnej, a nawet będzie w stanie zapewnić stabilne dostawy energii elektrycznej pojazdom w czasie klęski żywiołowej.
Czysta energia to bez wątpienia kierunek w który będzie zmierzał sektor energetyczny. Smog, zmiany klimatu oraz idąca za tym większa świadomość społeczeństwa powodują, że wielkie koncerny już od niemal dekady inwestują w elektromobilność. W Polsce rynek dopiero się kształtuje. Często pojawiają się też zarzuty, że energia dostarczana do pojazdów napędzanych np. bateriami litowymi jest czerpana ze źródeł kopalnych (m. in. z węgla). Analizując procentowe “udziały” czystych źródeł energii zasilających np. samochody elektryczne warto pamiętać, że tylko kwestią czasu wydaje się przejście w 100 procentach na odnawialne technologie. Tym bardziej warto więc przyjrzeć się jak walczą o czyste powietrze dla następnych pokoleń inni.
Antysmogowe trendy wyznaczają w Japonii
W salonie dealerskim Futamatase DENDO Drive Station w prefekturze Fukuoka w Kyushu zamontowano nowe panele słoneczne o dużej wydajności i moduł akumulatorów do magazynowania wytworzonej energii. System został uruchomiony 20 grudnia 2018 r.
Jego specyfikacja przewiduje możliwość ponownego użycia baterii EV i PHEV, które mogą posłużyć jako jednostki do magazynowania energii.
Panele słoneczne zainstalowane w salonie Futamatase mają moc produkcyjną 30 kW, co odpowiada średniemu zużyciu energii w centrach wystawowych. Natomiast akumulator może magazynować 100 kWh energii elektrycznej, co odpowiada 10-dniowym potrzebom przeciętnego gospodarstwa domowego.
Energia słoneczna dla “elektryków”
Oprócz możliwości ładowania pojazdów elektrycznych i elektrycznych hybryd PHEV, użycie adaptera V2H*1 pozwala systemowi na dostarczenie wystarczającej ilości energii elektrycznej, aby zaspokoić potrzeby salonu sprzedaży, wykorzystując moc pobieraną z akumulatorów aut elektrycznych i PHEV oraz energię wytworzoną przez panele słoneczne.
W ciągu najbliższego roku, dzięki projektowi gromadzone będą różnorodne dane, które pomogą sprawdzić żywotność baterii słonecznych i pojemności akumulatorów i będą przydatne w projektowaniu przyszłych punktów dealerskich DENDO Drive.
Innowacja i edukacja w walce ze smogiem i żywiołami
Oprócz standardowej ekspozycji pojazdów Mitsubishi, w salonie sprzedaży nowej generacji DENDO Drive Station odbywają się prelekcje i prezentacje dla gości na temat przyszłości pojazdów elektrycznych, ich ważnego miejsca w energetycznej strukturze oraz przydatności w przypadku klęsk żywiołowych.
MMC otworzyło swoją pierwszą stację DENDO Drive w październiku 2016 r., a do 20 grudnia przekształciło już 56 salonów firmowych w całym kraju w ekologiczne centra ekspozycyjne i spodziewa się do końca roku podatkowego 2020 zwiększyć tę liczbę do 200.
MMC, które stale rozbudowuje ofertę pojazdów osobowych i ciężarowych o napędzie elektrycznym i Kyushu Mitsubishi Motors Sales mają nadzieję, że tworząc stacje dealerskie DENDO Drive wspólnie przyczynią się do zwiększenia wydajności sieci energetycznych i ich stabilności w sytuacjach klęsk żywiołowych.
*1 … Vehicle to Home: Zasilanie domów energią elektryczną magazynowaną w akumulatorach pojazdów elektrycznych.
zdj. materiały prasowe MMC