36 tysięcy dla tych, którzy kupią samochód elektryczny. Jest projekt rozporządzenia!
Ministerstwo Energii opublikowało projekt rozporządzenia w którym uwzględnione są m. in. szczegółowe warunki udzielania wsparcia na zakup pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną. Pieniądze mają pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, a dotacja może wynieść nawet 36 tysięcy złotych.
Obecnie zgodnie z obowiązującą ustawą o elektromobilności wsparcie, na mogą liczyć kupujący samochody elektryczne obejmuje: zwolnienie z akcyzy, wyższe odpisy amortyzacyjne, możliwość korzystania z buspasów, darmowe parkowanie w płatnych strefach.
Zniknie problem ceny?
Tymczasem poza słabą rozwiniętą infrastrukturą (stacje ładowania) głównym powodem nikłego zainteresowania w Polsce „elektrykami” była ich cena, wciąż za wysoka na kieszeń przeciętnego Kowalskiego.
Teraz być może to się zmieni. W myśl nowego projektu w momencie zakupu samochodu elektrycznego będziemy mogli uzyskać nawet 36 tysięcy złotych dopłaty. Oto główne założenia rozporządzenia, które obecnie jest w fazie konsultacji.
Kogo dotyczyć będzie wsparcie
Wsparcie na zakup nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną może zostać przeznaczone na realizację zadań w zakresie nabycia:
– nowego pojazdu elektrycznego, nowego pojazdu napędzanego gazem ziemnym – służących innym celom niż w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
Wsparcie przewidziane jest w formie dotacji. Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem zakupu nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną ME chce zaliczyć: cenę nabycia nowego pojazdu elektrycznego, nowego pojazdu napędzanego gazem ziemnym LNG, nowego pojazdu napędzanego gazem ziemnym CNG, nowego pojazdu napędzanego wodorem.
W myśl proponowanego projektu do kosztów zaliczałoby się ponadto m. in.: koszty podatku od towarów i usług, jeżeli podmiot ubiegający się o wsparcie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ile pieniędzy i dla kogo
Maksymalna wartość wsparcia zakupu nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wynosi:
1) w przypadku nabycia nowego pojazdu elektrycznego, (…) – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, (…) przy czym nie więcej niż 36 000 zł na jeden pojazd;
2) w przypadku nabycia nowego pojazdu elektrycznego służącego do wykonywania usług komunalnych – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, (…), przy czym nie więcej niż 150 000 zł na jeden pojazd;
3) w przypadku nabycia nowego pojazdu napędzanego gazem ziemnym – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, (…), przy czym nie więcej niż 75 000 zł na jeden pojazd;
4) w przypadku nabycia nowego pojazdu napędzanego wodorem 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, (…), przy czym nie więcej niż 75 000 zł na jeden pojazd;
Wsparcie zakupu nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną nie może zostać udzielone, jeżeli na nabycie tego samego pojazdu zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu.
Zyska także transport publiczny
Jak wynika z powyższego dopłaty dotyczyć będą także transportu publicznego, gdzie wsparcie przewidziane w projekcie może sięgnąć 55 proc. kosztów, ale nie więcej niż 1 mln 45 tys. zł na jeden autobus elektryczny, do 720 tys. zł na jeden trolejbus, do 150 tys. zł na autobus napędzany CNG lub LNG, oraz 55 proc. kosztów lub do 2 mln zł na autobus napędzany wodorem.
To z kolei może oznaczać jeszcze większe tempo wymiany starego taboru w wielu miastach. Obecnie kilkanaście z nich korzysta już m. in. ze wsparcia w tym względzie UE. Jeśli projekt wejdzie w życie, będzie zapewne dodatkowym bodźcem do zakupu m. in. e- autobusów. Te zaś w Polsce już teraz cieszą się wielkim zainteresowaniem.
Pieniądze dla producentów
Autobusy elektryczne już teraz zakupiło wiele miast m. in. : Warszaw, Poznań, Kraków, Włocławek czy Szczecinek. Kolejne zaś deklarują zainteresowanie tematem. Ponadto mamy aż dwóch rodzimych producentów autobusów elektrycznych: Solaris i Ursus. Dwóch kolejnych zaś chciałoby uruchomić produkcje (RAFAKO, Autosan). Tu także należy wspomnieć, że w myśl projektu także producenci mogą liczyć na wsparcie rządu.
Warto na koniec dodać, że projekt rozporządzenia przewiduje możliwość wsparcia ze wspomnianego funduszu nie tylko zakupu nowych samochodów, ale i wytwarzania biopaliw lub innych paliw odnawialnych czy budowy infrastruktury paliw alternatywnych.
Pełna treść projektu znajduje się TUTAJ
zdj. materiały prasowe Webasto