SEAT Minimó, przyszłość miejskiej mobilności, idealny „drugi” dla każdej rodziny?
Jazda po mieście stawia przed kierowcami coraz więcej wyzwań. Surowe regulacje dotyczące dopuszczalnej emisji spalin, zakazy wjazdu czy korki i brak miejsc parkingowych to codzienne problemy zmotoryzowanych mieszkańców miast. SEAT Minimó może być idealnym „drugim” samochodem dla każdej rodziny.
Do tej pory jedynym podobnym samochodem był, niejako pionierem mikro-samochodów był Renault Twizy. Auto, nie miało do tej pory konkurencji. Jednak po za efektownym wyglądem, miało sporo minusów (m. in. wysoka cena, brak miejsca, niski komfort podróżowania).
Twizy ładowało się przez około 3,5 godziny, a sens ekonomiczny jego zakupu był niemal zerowy (jego użytkowanie kosztowało niemal dwa razy więcej niż małego miejskiego samochodu z segmentu A.
Do tej pory jedynym podobnym samochodem był, niejako pionierem mikro-samochodów był Renault Twizy. Auto, nie miało do tej pory konkurencji. Jednak po za efektownym wyglądem, miało sporo minusów (m. in. wysoka cena, brak miejsca, niski komfort podróżowania). Twizy ładowało się przez około 3,5 godziny, a sens ekonomiczny jego zakupu był niemal zerowy (jego użytkowanie kosztowało niemal dwa razy więcej niż małego miejskiego samochodu z segmentu A.
Tymczasem wyzwanie Twizy, rzucił właśnie SEAT. Firma chcąc ułatwić poruszanie się po zatłoczonym mieście opracowała innowacyjny mikrosamochód – Minimó. W pełni elektryczny pojazd czterokołowy został zaprezentowany na Mobile World Congress w Barcelonie.
Minimó znaczy więcej możliwości
Samochód koncepcyjny Minimó to odpowiedź na współczesne wyzwania związane z rozwojem miast. Mikrosamochód łączy zalety niewielkiego pojazdu z bezpieczeństwem i wygodą większego środka transportu. Pozwala na zwinne i łatwe parkowanie – jak motocyklem, ale dzięki zabudowanej i przestronnej konstrukcji zapewnia komfort kierowcy i pasażera na równi z samochodem osobowym. Dzięki temu, SEAT-a Minimó jest innowacyjną odpowiedzią na potrzeby współczesnej mobilności.
– Minimó to samochód z misją, który powstał, aby sprostać wymaganiom związanym z poruszaniem się po mieście. Potrzeby komunikacyjne kierowców zmieniają się dynamicznie, dlatego branża motoryzacyjna musi również zmieniać swoje podejście do mobilności. Nasz koncepcyjny mikrosamochód łączy autonomiczne technologie jazdy z elektrycznymi układami napędowymi i jest przyszłością miejskiej mobilności – powiedział Luca De Meo, Prezes SEAT-a.
W pełni elektryczny układ napędowy z zerową emisją spalin oznacza, że wjazd do miast nawet z najbardziej rygorystycznymi obostrzeniami w zakresie ochrony środowiska nie będzie stanowił problemu. Mikrosamochód zapewni kierowcom ponad 100 km jazdy na jednej baterii (Twizy miał podobne osiągi przyp. red.), którą bardzo szybko i łatwo można wymienić na drugą. Ekonomiczność samochodu to korzyść nie tylko dla użytkowników prywatnych. Znajdzie swoje zastosowanie w usługach carsharingowych, znacząco wpływając na obniżenie kosztów operacyjnych.
Zaprojektowany z myślą o funkcjonalności
Połączenie cech samochodu osobowego z właściwościami motocykla to efekt specjalnej konstrukcji Minimó. Z długością 2,5 m i szerokością 1,24 m, pojazd jest wystarczająco kompaktowy, aby przemierzyć nawet najbardziej zatłoczone ulice miasta i zmieścić się na najmniejszym parkingu – zajmuje powierzchnię zaledwie 3,1 m2. Dla porównania, zwykły samochód osobowy zajmuje dwa razy tyle – 7,2 m2. Minimó wyróżni się też 17-calowymi kołami, wysoką pozycją kierowcy (jak w samochodzie typu SUV, np. Arona) oraz przestronnością wnętrza.
Minimó to również ciekawe wzornictwo. Pojedynczy reflektor z przodu sprawia, że pojazd przypomina motocykl, jednak tylne oświetlenie nadaje mu dynamiki i podkreśla jego zwinność. Design samochodu spełnia nie tylko funkcje estetyczne, ale również przyczynia się do zwiększenia jego praktyczności i bezpieczeństwa. Drzwi pojazdu są asymetryczne i zamontowane w taki sposób, aby można było je otworzyć nawet w ciasnych przestrzeniach. Te znajdujące się od strony kierowcy są mniejsze, dzięki czemu ma on lepszą widoczność. Drzwi pasażera są większe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
– Minimó pokazuje, jak rozumiemy miejską mobilność. Wydajność, funkcjonalność i oszczędność kosztów, połączone z dynamicznym designem to wartości, które mieliśmy na uwadze projektując ten mikrosamochód. W efekcie udało nam się otrzymać elektryczny, praktyczny pojazd, który wyglądem wyraża swój potencjał – powiedział Alejandro Mesonero, Dyrektor ds. designu SEAT.
Komfort i wygoda podróżujących
Hasłem opisującym wnętrze mikrosamochodu Minimó jest… przestrzeń. Jak na samochód nieco większy od motocykla, jego wielkość i zapewnienie widoczności dla kierowcy może naprawdę zaskoczyć. Odległość między kierowcą a pasażerami jest tutaj identyczna jak w przypadku SEAT-a Mii, a dystans między pasażerami a drzwiami jest większy niż w przypadku SEAT-a Ibizy. Gdy kierowca i pasażer usiądą na swoich miejscach i podniosą wzrok, zobaczą panoramiczny widok 360°, który umożliwi im obserwowanie całego otoczenia podczas jazdy. Minimó to samochód bez wyraźnego podziału na przednią i tylną część, dzięki czemu zapewnia maksimum swobody i komfortu. Koncepcyjny samochód SEAT-a przystosowuje się do potrzeb swoich użytkowników – w razie potrzeby miejsce pasażera można przeznaczyć na dodatkowe bagaże. Budowa mikrosamochodu wskazuje, że będzie mógł on w przyszłości przybrać formę pojazdu autonomicznego.
Rozwiązanie dla carsharingu
Właściciele mikrosamochodu marki SEAT oraz osoby wypożyczające go w ramach usług carsharingowych będą mogły otwierać, uruchamiać i zamykać pojazd za pomocą aplikacji Digital Key. Oprócz tego, technologia Android Auto™ umożliwi korzystanie z telefonu podczas jazdy, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Minimó to przełomowy samochód, który teraz ułatwi jazdę kierowcy, a w przyszłości nawet go w tym wyręczy. Wtedy pojazd nadal będzie wyposażony w kierownicę i pedały, aby pozostawić kierowcy możliwość przejęcia kontroli, jednak autonomiczne dotarcie do celu nie będzie dla niego problemem.
Koncepcyjny samochód Minimó debiutuje podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie. Następnie pojawi się na Motor Show w Genevie, które odbywa się w marcu.
zdj. materiały prasowe SEAT