Bezpieczny SUV XC40 – pierwszy samochód elektryczny Volvo
Rynek samochodów elektrycznych nabiera niezwykłej dynamiki. Zdaniem ekspertów w tym przedstawicieli marki Volvo jesteśmy świadkami największej zmiany w historii motoryzacji. Po raz pierwszy od ponad wieku samochody poruszają się bez silnika benzynowego lub wysokoprężnego w komorze silnika i mają akumulator w podłodze. Samochód zmienia w ten sposób swój szkielet konstrukcyjny.
Volvo wciąż brenduje się jako marka samochodów bezpiecznych. Także wśród „elektryków” zwracając jednocześnie uwagę na to, że przejście na czyste napędy to nie jest już sezonowy trend, to konieczność.
Wraz z wprowadzeniem przyszłego w pełni elektrycznego SUV-a Volvo XC40, Volvo Cars nie tylko wprowadza na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny samochód – zgodnie z tradycją Volvo wprowadza również jeden z najbezpieczniejszych samochodów na drodze, pomimo nowego zestawu wyzwań. Samochód zostanie zaprezentowany 16 października.
– Bez względu na to, co napędza samochód, czy to napęd elektryczny, czy silnik spalinowy, Volvo musi być bezpieczne – mówi Malin Ekholm, szef ds. Bezpieczeństwa w Volvo Cars. – W pełni elektryczny XC40 będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy.
Niemal całkowita zmiana konstrukcji Volvo
Opierając się na doskonałych standardach bezpieczeństwa oryginalnego XC40, inżynierowie bezpieczeństwa Volvo Cars musieli całkowicie przeprojektować i wzmocnić przednią konstrukcję, aby poradzić sobie z brakiem silnika, spełnić wysokie wymagania bezpieczeństwa Volvo Cars i pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerom jak w każdym innym inne Volvo.
– Podstawy bezpieczeństwa są takie same w przypadku tego samochodu, jak w każdym innym Volvo. Ludzie są w środku, a samochód musi być zaprojektowany tak, aby był dla nich bezpieczny – mówi Malin Ekholm.
Nowa struktura bezpieczeństwa Volvo
Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i nienaruszony akumulator w razie kolizji, Volvo Cars opracowało także nową i unikalną strukturę bezpieczeństwa dla pasażerów i akumulatorów w XC40. Akumulator jest chroniony przez klatkę bezpieczeństwa, która składa się z ramy z wytłaczanego aluminium i jest osadzona w środku karoserii samochodu, tworząc wbudowaną strefę zgniotu wokół akumulatora.
Umieszczenie akumulatora w podłodze samochodu ma również tę zaletę, że obniża środek ciężkości samochodu, zapewniając lepszą ochronę przed przewróceniem.
Wzmocnione nadwozie Volvo XC40 i zintegrowany z nim napęd elektryczny
Tymczasem nadwozie samochodu zostało wzmocnione nie tylko z przodu, ale także z tyłu. Tutaj elektryczny układ napędowy został zintegrowany ze strukturą nadwozia, aby uzyskać lepszy rozkład sił zderzenia z kabiny i zmniejszyć obciążenie osób wewnątrz samochodu.
Nowa platforma czujników bezpieczeństwa Volvo
Pod względem aktywnych systemów bezpieczeństwa XC40 zasilany bateryjnie wprowadza również nową technologię. Jest to pierwszy model Volvo wyposażony w nową platformę czujników Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) z oprogramowaniem opracowanym przez Zenuity, spółkę joint venture należącą do Volvo Cars i Veoneer.
Nowa platforma ADAS to nowoczesny, skalowalny system bezpieczeństwa czynnego, który składa się z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. Ze względu na jego skalowalny charakter można go łatwo rozwijać i stanowi podstawę przyszłego wprowadzenia technologii napędów autonomicznych.
źródło: materiały prasowe Volvo
zdj. materiały prasowe Volvo