Elektryczna Toyota LQ – porozmawia i oczyści powietrze na zewnątrz!
Koncepcyjna Toyota LQ ma być minusemisyjnym samochodem elektrycznym z awatarem sztucznej inteligencji. Japoński gigant motoryzacyjny po raz kolejny wyznacza trendy. Toyota to przecież także jeden z liderów na rynku hybryd oraz napędów wodorowych.
- Toyota LQ Concept nie wyemituje żadnych spalin. Oczyści za to powietrze z ozonu z 60-procentową skutecznością;
- Samochód nie tylko z nami porozmawia, ale i nas odstresuje!
- Jazdy testowe dla publiczności zostaną przeprowadzone od czerwca do września 2020 w Tokio.
Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio (impreza potrwa do 4 listopada) Toyota prezentuje samochód koncepcyjny LQ. Model wyposażony w system zautomatyzowanego prowadzenia oraz w Yui. To wersja interaktywnego awatara sztucznej inteligencji, który uczy się od kierowcy, by zapewnić mu spersonalizowane doświadczenie korzystania z inteligentnego samochodu.
– Dawniej uwielbialiśmy nasze samochody ze względu na to, że mogły nas zabrać w odległe miejsca i stanowiły odpowiedź na naszą potrzebę przygody – powiedział Daisuke Ido, kierownik zespołu twórców LQ. – Obecnie zaawansowana technologia pozwala nam na nieznanym dotąd poziomie dopasować pojazdy do stylu życia naszych klientów. Z dumą pokazujemy pojazd, który zamieni podróż samochodem w doświadczenie osobistej relacji między człowiekiem a maszyną i będzie stanowił środek transportu dostosowany do potrzeb różnych ludzi.
Samochód rozmawia z kierowcą i łagodzi stres!
Awatar sztucznej inteligencji Yui to wirtualny towarzysz podróży, który rozmawia z kierowcą i pomaga mu w prowadzeniu. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z kierowcą poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie. Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę. W dalszym rozwoju Toyota przystosuje Yui do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami.
Podsufitka i podłoga też porozumiewa się z kierowcą
Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.
LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze.
Funkcje zautomatyzowanego prowadzenia
LQ jest wyposażony w system zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4 według klasyfikacji SAE, który powstał we współpracy z Toyota Research Institute. Możliwości pojazdu zwiększa opracowany wspólnie z Panasonic Corporation automatyczny asystent parkowania. System znajduje miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód bez wsparcia kierowcy.
Inteligentny fotel kierowcy pobudzi nas gdy wyczuje zmęczenie
Fotel z funkcjami relaksacji oraz zwiększania uwagi kierowcy to pierwsze taki rozwiązanie na świecie. System pozwala wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go. Kiedy systemy bezpieczeństwa samochodu rozpoznają, że kierowca jest zmęczony, zwiększają ciśnienie powietrza w oparciu, wspierając tym samym wyprostowaną postawę. Jednocześnie komory powietrzne siedzenia napełniane są chłodnym powietrzem.
Kiedy sytuacja pozwala się odprężyć, na przykład gdy włączony jest tryb zautomatyzowanej jazdy, oparcie jest wypełniane powietrzem w takim kształcie, który sprzyja pogłębieniu oddechu przez kierowcę.
Samochód minusemisyjny. Nie emituje spalin, za to absorbuje!
Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.
Dzięki tej technologii samochody bezemisyjne mogą nie tylko nie zanieczyszczać powietrza podczas jazdy, ale przyczyniać się do jego poprawy. Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich komercyjnych samochodów.
Informacje na temat Toyota Yui Project Tours 2020 będą dostępne na stronie: https://toyota-yuiproject.com/en/
zdj. materiały prasowe Toyota