Od dzisiaj można starać się o 18.750 zł na elektryka. Pieniędzy starczy na 2000 aut
W ramach dofinansowania z NFOŚiGW osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej maksymalnie będzie mogła dostać 18.750 złotych. Cena auta nie może przekroczyć 125 tys. złotych. Na polskim rynku dostępnych jest obecnie osiem modeli mieszczących się w tej kwocie. Są to m. in. Nissan Leaf, Opel Corsa-e Peugeot e-208, czy Renault Zoe.
Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszają z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności, skierowanymi do różnych beneficjentów, na łączną kwotę blisko 150 mln zł.
Nabór wniosków do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” potrwa do 31 lipca 2020 roku . Jak podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.
Dofinansowanie do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych: mogłoby być wyższe
Zdaniem obserwatorów rynku uruchomiony właśnie program to na pewno krok w dobrym kierunku. Z drugiej strony podkreśla się, że w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wsparcie będzie niższe (maksymalnie 18750 zł) niż w większości państw członkowskich Unii Europejskiej, które objęły elektromobilność systemem subsydiów.
– Przykładowo, wysokość dopłat w Niemczech wzrośnie do 9 tys. euro, zaś bonus ekologiczny we Francji od pierwszego czerwca wynosi 7 tys. euro. Podobna sytuacja panuje również na mniej rozwiniętych rynkach – poziom dofinansowania w Serbii to równowartość 5 tys. euro, zaś w Rumunii – aż 10 tys. euro. Na Słowacji wsparcie wynosi 8 tys. euro. Niemniej jednak program Ministerstwa niewątpliwie przyczyni się do dynamizacji rynku samochodów elektrycznych w Polsce – podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Dofinansowanie do samochodów elektrycznych: 7,8 mld zł w budżecie
Warto przypomnieć, że „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.
– W Ministerstwie Klimatu chcemy tworzyć warunki i różnego rodzaju zachęty do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru, dlatego m.in. przygotowaliśmy ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa – zaznaczył wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.
Dofinansowanie do elektrycznych taksówek i samochodów dostawczych
Najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne.
Ogółem do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu pozwoli na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w okresie od 26 czerwca 2020 r. do 31 lipca 2020 r. jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. W limit cenowy pojazdu objętego wsparciem. Jego wysokość ustalono na 125 tys. zł.
Zdaniem PSPA wyznaczenie limitu cenowego na tym poziomie powoduje, że z dofinansowania skorzystają głównie nabywcy samochodów miejskich. Na polskim rynku dostępnych jest obecnie osiem modeli mieszczących się w ustalonej kwocie. Są to: Nissan Leaf (od 118 000 zł), Opel Corsa-e (124 490 zł), Peugeot e-208 (124 490 zł), Renault Zoe (124 900 zł), smart EQ fortwo (96 900 zł), smart EQ forfour (98 400 zł), smart EQ fortwo cabrio (110 700 zł) oraz Volkswagen e-Up! (97 990 zł).
Jak wyliczają eksperci PSPA w kolejnych miesiącach w Polsce mogą odbyć się premiery kolejnych pojazdów potencjalnie kwalifikujących się do dopłat. Wśród nich znajdują się: Citroën ami, Dacia Spring, Fiat 500e La Prima, Renault Twingo Z.E., Seat Mii Electric oraz Škoda Citigoe iV.
eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego
W tym programie do rozdysponowania jest 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować 1 tys. takich inwestycji. Przewidziano dotacje do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW – kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.
Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)
Na ten program zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup/leasing 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box. Pilotaż skierowany jest do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.
źródło: materiały własne, PSPA, NFOŚiGW