Mercedes zaprezentował seryjną ciężarówkę EV eActrosa o zasięgu 400 km
Zgodnie z zapowiedzią Mercedes-Benz Trucks właśnie zaprezentował seryjną wersję eActrosa. Jak wynika z przedstawionej specyfikacji elektryczny dostawczak przeznaczony do ciężkiej dystrybucji znacznie poprawił dane dotyczące wydajności w porównaniu z prototypami, które były testowane przez klientów przez ostatnie dwa lata. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest w drugiej połowie roku w Wörth.
– Rozwój eActrosa koncentrował się na partnerstwie z naszymi klientami. W porównaniu z prototypami, kilka funkcji, takich jak zasięg, moc napędu i bezpieczeństwo, zostało znacznie ulepszone w autach które zostały wdrożone do seryjnej produkcji – powiedział Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu w Mercedes-Benz Trucks
Skupiając się na danych technicznych należy zaznaczyć, że technologicznym sercem ciężarówki EV jest jednostka napędowa „electric rigid axle”, która jest zintegrowana z dwoma silnikami elektrycznymi i dwubiegową skrzynią biegów. Dwa silniki chłodzone cieczą generują moc ciągłą 330 kW i moc szczytową 400 kW. Magazyn energii w modelu seryjnym składa się z trzech lub czterech zestawów akumulatorów umieszczonych w podwoziu, każdy o mocy 105 kWh. Maksymalna pojemność baterii wynosi więc 420 kWh, co ma zapewnić wspomniany zasięg do 400 kilometrów.
eActros – standardowa ładowność 40 ton
eActros posiada też parametry niezwykle cenione przez firmy logistyczne: jego standardowa ładowność to 40 ton. Ponadto poziom hałasu wynosi tylko 60 dB, co umożliwia również nocne dostawy. Producent podkreśla również, że liczne systemy wspomagania i urządzenia techniczne w eActrosie mają zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, w tym takie funkcje jak MirrorCam w standardowym wyposażeniu.
Standardowy eActros może być ładowany z mocą do 160 kW – a tym samym o 10 kW szybciej niż poprzednie modele tetrowe. W konfiguracji z trzema pakietami akumulatorów (315 kWh) proces ładowania od 20 do 80 procent można, według producenta, zakończyć w nieco ponad godzinę.
eActros – pomoc w integracji elektryka z całą flotą
Mercedes-Benz Trucks zapewnia firmom logistycznym także dodatkowy pakiet usług doradczych i serwisowych, w tym narzędzia cyfrowe, w celu przejścia na e-mobilność. Ten „holistyczny ekosystem”, jak nazywa go producent, ma pomóc zintegrować eActrosa z flotą, zagwarantować maksymalne wykorzystanie pojazdu i zoptymalizować całkowity koszt jego posiadania (TCO).
Według firmy ze Stuttgartu ostateczne specyfikacje modelu wprowadzonego do produkcji seryjnej opierają się na wynikach dostarczonych przez „Flotę Innowacji” wprowadzoną w 2018 r., a testowaną przez klientów (pisaliśmy o tym wcześniej). W jej ramach Mercedes-Benz przetestował w Niemczech, ale i innych krajach europejskich łącznie dziesięć prototypów eActrosa. Ciężarówki EV spełniały różne wymagające zadania w różnych sektorach. m.in. przewoziła schłodzone towary w skrzynce chłodniczej z napędem elektrycznym do oddziałów supermarketów, służyła jako pojazd zakładowy dostarczający komponenty do produkcji, zajmowała się wymianą pojemników na odpady, a zabudowana cysterna przewoziła „popiół lotny” do produkcji betonu.
eActros – początek zmian w Mercedes-Benz Trucks
– Transport jest częścią całego ekosystemu samochodowego, który wpływa na zmiany klimatu. Dzięki naszym produktom możemy i będziemy częścią rozwiązania problemu związanego z emisją CO2. Zaczynamy od naszego eActrosa, który przejechał ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. eActros i jego dedykowane usługi to duży krok dla Mercedes-Benz Trucks i dla naszych klientów w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2 – powiedział Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialny za Mercedes-Benz Trucks.
Produkcja seryjna e-ciężarówki ma rozpocząć się w drugiej połowie roku w zakładzie w Wörth am Rhein. Podczas montażu z linii produkcyjnej zjeżdżać będą zarówno elektryczne modele ciężarówek jak i ciężarówki z konwencjonalnymi napędami.
Takie rozwiązanie produkcyjne wymusiło jednak m.in. budowę nowej linii do montażu komponentów wysokiego napięcia (w tym zestawów akumulatorów montowanych w Mannheim).
Ta sama linia montażowa dla ciężarówek EV i konwencjonalnych
Warto wspomnieć, że wspólna tzw. „elastyczna” linia produkcyjna obejmuje również kluczowe komponenty, takie jak elektryczny napęd osi eActrosa. Dostarcza je zakład Mercedes-Benz w Kassel, który montuje elektryczne napędy osi i kompletne elektryczne układy napędowe składające się z silnika elektrycznego i elementów przekładni. Mercedes-Benz Trucks zaznaczył, że ponieważ oś elektryczna ma zasadniczo tę samą podstawę, co konwencjonalne serie modelowe, „podstawa” ciężarówki może być wstępnie zmontowana na istniejącej linii produkcyjnej równolegle do konwencjonalnej serii modelowej.
W pierwszej fazie produkcji seryjny model eActrosa będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji.
Źródło: media.daimler.com, własne