ACEA – im mniejszy dochód PKB tym mniej aut elektrycznych i ładowarek
Na stronie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pojawiła się najnowsza wersja interaktywnej mapy dotyczącej przystępności cenowej samochodów elektrycznych. Porównując dane z raportem dotyczącym dostępności punktów ładowania można wysnuć jasny wniosek. Mało samochodów EV oznacza słabą infrastrukturę dla tych pojazdów.
ACEA w swojej aktualizacji po raz kolejny zwróciło uwagę na korelacja zachodzące na rynku samochodów elektrycznych związane z dochodem narodowym. Jak pokazuje ta interaktywna mapa rozpowszechnienie na rynku samochodów zasilanych elektrycznie jest bezpośrednio skorelowane z dochodem narodowym danego kraju (PKB na mieszkańca). Wskazywałoby to co, że przystępność cenowa pozostaje główną barierą dla konsumentów w Unii Europejskiej. Dane przedstawione przez ACEA niewiele różnią się od tych, które udostępnione były na początku lipca.
Wyraźny podział: północ/ południe
Dyrektor generalny ACEA Eric-Mark Huitema tłumaczył wtedy, że podobnie jak w przypadku dystrybucji infrastruktury ładowania, istnieje wyraźny podział na dostępność cenową samochodów elektrycznych pomiędzy Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział na północ i południe.
Polska w „ogonie” Europy
W całej Unii Europejskiej 10,5% wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych w 2020 r. stanowiły pojazdy zasilane elektrycznie (ECV). Jednak 10 państw członkowskich UE nadal ma udział w rynku ECV poniżej 3%. Kraje o udziale w rynku ECV poniżej 3% mają średni Produkt Krajowy Brutto (PKB) na mieszkańca poniżej 17 000 euro. Grupa ta obejmuje nowe państwa członkowskie UE w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także Grecję. Wśród nich jest niestety Polska.
Z interaktywnej mapy wynika ponadto, że samochody elektryczne stanowią jedynie ponad 15% całkowitej sprzedaży samochodów w bogatych krajach o średnim PKB przekraczającym 46 000 euro. 73% całej sprzedaży samochodów elektrycznych koncentruje się w zaledwie 4 krajach Europy Zachodniej o jednym z najwyższych PKB.
42 sprzedane samochody na Cyprze
Z drugiej strony, na Cyprze w 2020 roku sprzedano tylko 42 samochody elektryczne (co stanowi 0,5% udziału w rynku). Istnieje więc wyraźny podział na przystępność cenową ECV między Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział na Północ-Południe na całym kontynencie.
Niestety wszystkie te liczby idą niejako w parze z rozwojem w poszczególnych krajach infrastruktury ładowania. Na początku września Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) zaprezentowało raport z którego wynika, że w większości państw członkowskich UE występuje poważny brak punktów ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż sieci drogowych.
Polska : jeden punkt ładowania na 100 km
Jak można było przeczytać aż 10 krajów europejskich nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 kilometrów kluczowych dróg. Polscy kierowcy mają tylko jeden taki punkt na każde 250 kilometrów podczas gdy niewielka Holandia blisko 50 (47,5). 10 krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 kilometrów kluczowych dróg (wyjątkiem są Węgry). Wszystkie te kraje mają również udział w rynku samochodów elektrycznych poniżej 3%. 18 państw członkowskich UE ma poniżej 5 punktów ładowania na 100 km drogi, a tylko cztery posiadają ponad 10 ładowarek na każde 100 km dróg.
Pojawiające się raporty są elementem ACEA nacisku na Parlament Europejski przed zbliżającymi się negocjacjami w sprawie Fit for 55.
Top 5: kraje o NAJNIŻSZYM udziale samochodów elektrycznych w UE + PKB / ilość ładowarek na 100 km
Cypr: 0,5% – 23 580 € / 0,5 ładowarek na 100 km
Litwa: 1,1% – 17 460 € / 0,5 ładowarek na 100 km
Estonia: 1,8% – 20 440 € / 0,7 ładowarek na 100 km
Chorwacja: 1,9% – 12 130 € / 2,3 ładowarek na 100 km
Polska: 1,9% – 13 600 € / 0,4 ładowarek na 100 km
Top 5: kraje o NAJWYŻSZYM udziale samochodów elektrycznych w UE + PKB / ilość ładowarek na 100 km
Szwecja: 32,2% – 45 610 € / 5 ładowarek na 100 km
Holandia: 25% – 45 790 € / 47,5 ładowarek na 100 km
Finlandia: 18,1% – 42 940 € / 3,3 ładowarek na 100 km
Dania: 16,4% – 53 470 € /4,4 ładowarek na 100 km
Niemcy: 13,5% – 40 070 € / 19,4 ładowarek na 100 km
Źródło: ACEA, własne