EV-TOP tygodnia – subiektywny przegląd trendów e-mobilności (cz. 1)
We Włoszech Stellantis testuje specjalną drogę ładującą samochody elektryczne. Japoński gigant – Toyota ostatecznie postawił na pojazdy BEV. Wyda na nie w do 2030 roku 35 mld USD. Brytyjczycy na rozwój elektromobilności w tym dopłaty do aut BEV też przeznaczą miliardy. Chińczycy donoszą, że rośnie zapotrzebowanie w ich kraju na ekskluzywne elektryki. Ich cena oszałamia. Tymczasem w Polsce PSPA opublikowała „Katalog pojazdów elektrycznych”. Mamy w kraju już wybór 190 takich aut!
Oto subiektywny wybór elektryzujących wydarzeń minionego tygodnia.
Włochy: W pobliżu Mediolanu mega koncern Stellantis otworzył jednokilometrową drogę do testowania dynamicznego ładowania indukcyjnego pojazdów elektrycznych. Na Arena del Futuro, 1050-metrowym torze wzdłuż autostrady A35, 65 km od Mediolanu, testowana jest powłoka, która może zasilać akumulatory samochodów elektrycznych. Za pomocą miedzianych zwojów rozwijanych pod asfaltem i kilku czujników energia z sieci elektrycznej jest przekazywana do poruszających się pojazdów po torze. Technologia ta będzie mogła być dostosowana do wszystkich pojazdów wyposażonych w specjalny „odbiornik”, który przekazuje energię pochodzącą z infrastruktury drogowej do akumulatora. Według przedstawicieli koncernu pierwsze testy wyglądają obiecująco.
125 000 USD za HiPhi „X”
Chiny: HiPhi, najdroższa lokalna chińska marka EV, dostarczyła w listopadzie swoim klientom 763 pojazdy. Ceny pierwszego dostępnego na rynku modelu HiPhi „X” sięgają 125 600 USD! To prawie dwa razy więcej niż popularny chińskie auto klasy premium Nio ES6. Listopadowy rekord, to wzrost o 51 procent w porównaniu z 504 sprzedanymi autami w październiku. HiPhi marka należąca do chińskiej firmy zajmującej się pojazdami elektrycznymi Human Horizons od majowego debiutu sprzedała już 3300 swoich elektrycznych cacek.
Wielka Brytania: miliardy na elektromobilność
Londyn: W stolicy Wielkiej Brytanii przez trzy dni odbywała się impreza pod nazwą London EV Show. Przedstawiciele branży emobility z całego świata debatowali o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, który wyraźnie skręca w stronę aut napędzanych paliwami alternatywnymi. W tym samym czasie rząd brytyjski potwierdził, że na przyśpieszenie elektrycznej transformacji przeznaczy w najbliższych latach 3,5 mld funtów.
Toyota powiedziała tak autom BEV!
Tokio: Jeden z największych producentów samochodów na świcie Toyota Motor ostatecznie potwierdził swoje wejście w elektromobilność. Koncern na specjalnej konferencji prasowej poinformował, że zainwestuje 4 biliony jenów (35 miliardów dolarów) w stworzenie linii 30 pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) do 2030 r. Toyota była pionierem hybrydowych samochodów elektrycznych i do tej pory właśnie one wydawały się być w centrum zainteresowani Japończyków.
Niemcy przedłużyli o rok dopłaty do elektryków
Niemcy: Nabywcy samochodów elektrycznych w Niemczech w przyszłym roku nadal będą otrzymywać na rządowe wsparcie. Program dopłat do zakupu aut elektrycznych w Niemczech miał wygasnąć z końcem tego roku. Jednak w poniedziałek wicekanclerz i minister gospodarki i klimatu Niemiec Robert Habeck ogłosił, że będą jednak one dostępne jeszcze przez rok, do końca 2022 roku. Od 2023 roku w życie wejdą natomiast nowe przepisy, które zapewnią dopłaty. Jednak będą one uzależnione od kilku nowych parametrów dotyczących m. in. zasięgu – czyli tego jaką odległość może przejechać elektryczny lub hybrydowy samochód bez potrzeby ładownia baterii oraz tego, w jakim stopniu wykorzystywany jest silnik elektryczny w samochodzie.
Polska: ceny BEV w Polsce rozpoczynają się już od 80 tys. zł
Polska: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 5. edycję cyklicznego raportu „Katalog pojazdów elektrycznych”. Jak wynika z publikacji na polskim rynku dostępne jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza, że niemal 38% oferty modeli aut w Polsce jest już zelektryfikowana. Cały czas rosną pojemności akumulatorów litowo-jonowych, osiągi oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 390 km (WLTP). Ceny BEV rozpoczynają się już od 80 tys. zł i to bez uwzględnia dotacji ze środków publicznych.
fot. Toyota