Startup BasiGo, chce wdrożyć w Kenii 1000 autobusów elektrycznych
BasiGo, startup zajmujący się technologią samochodów elektrycznych z siedzibą w Nairobi, otrzymał dodatkowe 4,3 miliona dolarów w ramach drugiej rundy inwestycji. Firma ma ambicje przyczynić się do rozwoju zielonego transportu w Afryce Wschodniej. W ciągu najbliższych pięciu lat chciałaby wprowadzić na rynek aż 1000 autobusów elektrycznych.
Pozyskane fundusze zostaną wykorzystane do przyspieszenia przejścia lokalnych operatorów transportu publicznego na pojazdy elektryczne. W tym celu utworzony zostanie sojusz firm działających w tej branży.
Montaż autobusów na miejscu
BasicGo chciałby w tym czasie rozpocząć montaż autobusów elektrycznych w miejscowej fabryce. Następnie miałby one trafić do przewoźników działających na rynku lokalnym a w przyszłości także w dalszych rejonach Afryki. Deklaracja oznacza, że firma nie będzie już importować autobusów jak to miało miejsce do tej pory od chińskiego producenta.
BasiGo weszło na rynek w listopadzie ubiegłego roku ze stosunkowo niewielkim kapitałem wynoszącym około 1 mln USD. Jednak już pięć miesięcy później w drugiej rundzie pozyskiwania funduszy, która obejmowała udział inwestorów z Doliny Krzemowej, takich jak Moxxie Ventures, Nimble Partners, Spring Ventures, Climate Capital i Third Derivative pozyskano kolejne 4, 3 mln USD.
– Poparcie i wiedza tej grupy inwestycyjnej będą katalizatorem dążeń BasiGo, aby Afryka Wschodnia stała się pionierem w zrównoważonym transporcie autobusowym – powiedział Jit Bhattacharya, dyrektor generalny i współzałożyciel BasiGo.
Unikalne rozwiązanie finansowe
BasiGo będzie oferować autobusy elektryczne przewoźnikom autobusowym w Kenii za pośrednictwem unikalnego rozwiązania finansowego „Pay-As-You-Drive”. Dzieki temu firma zamierza oferować autobusy elektryczne w tej samej cenie, co identyczny autobus z silnikiem diesla. W ciągu najbliższych pięciu lat zamierza wdrożyć w Nairobi ponad 1000 wyprodukowanych w kraju autobusów elektrycznych.
Na razie BasiGo nabyło dwa 25-miejscowe autobusy elektryczne od chińskiej firmy BYD Automotive, która w marcu rozpocznie działalność pilotażową u wybranych przewoźników w Nairobi. Autobusy będą mogły przejechać 250 kilometrów na jednym ładowaniu.
Nowoczesna stacja ładowania i motory elektryczne
BasiGo otworzyło również najnowocześniejszą stację ładowania i serwisowania autobusów elektrycznych, znajdującą się w sąsiedztwie międzynarodowego lotniska Jomo Kenyatta w Nairobi. Wykorzystując fakt, że 73% energii elektrycznej w Kenii pochodzi ze źródeł odnawialnych, każdy autobus elektryczny BasiGo pomaga radykalnie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i emisje ocieplające klimat pochodzące z kenijskich autobusów z silnikiem wysokoprężnym.
BasiGo to nie jedyna miejscowa firma, która postanowiła zainwestować e mobilść. Ciekawym przykładem jest Opibus, kenijski konwerter silników, który pozyskał w zeszłym roku 7,5 miliona USD kapitału i dotacji na rozwój produkcji motocykli elektrycznych i autobusów w Kenii. Firma ta przekształca silniki wysokoprężne i benzynowe w silniki elektryczne, obniżając koszty paliwa i emisję CO2.
Źródło: automartafrica.com