Stellantis zaprezentowało wyniki testów ładowania indukcyjnego
Gigant motoryzacyjny – Stellantis – na torze zbudowanym we Włoszech – „Arena del Futuro” (Arena przyszłości) zademonstrował możliwości technologii dynamicznego ładowania indukcyjnego pojazdów elektrycznych. Obiekt zaprojektowany został przez włoską firmę A35 Brebemi.
Testy przeprowadzone z Fiatem New 500 pokazały, że Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) w jeszcze większym stopniu może przyciągnąć ludzi do mobilności elektrycznej. Jego wdrożenie wyeliminowałoby obawy związane z zasięgiem aut, wspierając jednoczenie dekarbonizację i zrównoważenie środowiskowe
Jak pokazały wyniki miesięcznych testów DWPT umożliwia pojazdom z napędem elektrycznym (BEV), takim jak nowa 500, poruszanie się z typowymi prędkościami autostradowymi bez zużywania energii zgromadzonej w akumulatorze.
Indukcja – system cewek pod asfaltem
DWPT to system cewek umieszczonych pod asfaltem, który przekazuje energię bezpośrednio do samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów bez konieczności zatrzymywania się na stacjach ładowania w celu uzupełnienia baterii. Technologia może być dostosowana do wszystkich pojazdów wyposażonych w specjalny „odbiornik”, który przekazuje energię pochodzącą z infrastruktury drogowej bezpośrednio do silnika elektrycznego, zwiększając zasięg, jednocześnie oszczędzając ładunek akumulatora pojazdu.
Pilotażowy projekt Stellantis i wszystkich zaangażowanych partnerów jest koordynowany przez A35 Brebemi, firmę należącą do globalnego operatora infrastruktury transportowej Aleatica, która koncentruje się na zrównoważonych i innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie mobilności.
Tańsza, wydajniejsza i mniejsza bateria
– Nasz długoterminowy plan strategiczny (Dare Forward 2030), opiera się na założeniu zapewnienia wszystkim„ nowoczesnej swobody mobilności ”. Ten projekt jest sednem tego, dokąd zmierzamy jako firma. Współpracując z grupą partnerów, udowodniliśmy, że technologia ładowania indukcyjnego może napędzać naszą zelektryfikowaną przyszłość. Te wspólne projekty są ekscytującymi krokami, ponieważ pracujemy nad osiągnięciem dłuższej żywotności baterii, mniejszym niepokojem o zasięg, większą wydajnością energetyczną, mniejszym rozmiarem baterii, wyjątkową wydajnością oraz niższą wagą i kosztami – powiedziała Anne- Lise Richard, szefowa Global e-Mobility Business Unit, Stellantis.
Porównywalne straty na przesyle
Testy w „Arena del Futuro” pokazują, że wydajność przepływu energii z asfaltu do samochodu jest porównywalna z typową wydajnością stacji szybkiego ładowania, (w tym przypadku jednak kierowca nie musi się zatrzymywać, aby doładować). Ponadto pomiary natężenia pola magnetycznego dowodzą, że nie ma to wpływu na kierowcę i pasażerów.
Podczas prezentacji w Chiari zaprezentowano ponadto Maserati Grecale Folgore, (Maserati chce się zaangażować w projekt). Folgore to w pełni elektryczna wersja Maserati, które zelektryfikuje całą gamę produktów do 2025 roku. Grecale Folgore zostanie wyposażony odpowiednie urządzenia i będzie testowany na torze „Arena del Futuro”.
DWPT to jedna z technologii mających na celu uproszczenie podejścia klienta do mobilności elektrycznej i ostatecznie w namacalny sposób odpowiedzieć na wymagania dotyczące dekarbonizacji i zrównoważenia środowiskowego w sektorze mobilności. Magazyn Time wymienił indukcyjny system ładowania drogowego stojący za „Areną del Futuro” jako jeden ze 100 najważniejszych wynalazków 2021 roku.
Technologia przyszłości i rosnący rynek
Technologia ta cieszy się zainteresowaniem dla rozwoju komercyjnego na całym świecie ze względu na swoją wszechstronność w dynamicznych i statycznych wersjach indukcyjnych. Oprócz tego, że jest przydatny na drogach i autostradach, nadaje się również w połączeniu z inną infrastrukturą, taką jak porty, lotniska i parkingi.
Co ciekawe już teraz rośnie rynek punktów ładowania z możliwością przesyła indukcyjnego. W tego typu technologię inwestuje m. in. Siemens, który spodziewa się, że rynek ładowania bezprzewodowego osiągnie w 2028 r. wartość dwóch miliardów dolarów w samej tylko Europie i Ameryce Północnej.
Źródło: stellantis.com, własne