Polski samochód elektryczny Izera na chińskiej platformie od Geely
Wyjaśniła się największa jak dotąd zagadka dotycząca polskiego elektryka Izery. Platformę, kluczowy element auta BEV „użyczy” nam Geely Holding. Umowa jest elementem strategii udostępniania architektury SEA Geely Holding poza marki będące w portfolio Grupy. Wcześniej ElectroMobility Poland była podobno bliska podpisania umowy z Volkswagenem, a ostatnio mówiło się o mocnej pozycji przetargowej koreańskiego Hyundaia.
Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii – podpisał umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding stał się tym samym partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w ambitnych wyzwaniach, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.
Geely Holding – platforma SEA już w użyciu
Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.
– Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności – powidział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO.
Pierwsze pojazdy produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. Śląskie) mają zjechać z taśmy montażowej pod koniec 2024 roku. Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.
– Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych – powiedział Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland.
Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.
Udostępnianie technologii wpisuje się w strategię Geely Holding: wspierania ekologicznej transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku elektromobilności, a jednocześnie wspiera ambicje EMP, aby zmieniać europejski rynek samochodów elektrycznych – będąc jego integralną częścią.
Volvo, Polestar, ZEEKR i inni
Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) jest globalną grupą będącą właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych. Prowadzi działalność w wielu segmentach, odpowiadających na zróżnicowane potrzeby łańcucha wartości branży motoryzacyjnej – od badań i rozwoju przez design, produkcję, sprzedaż i serwis.
Firma działalność w branży motoryzacyjnej rozpoczęła w 1997 roku, a obecna siedziba główna znajduje się w Hangzhou w Chinach. Obecnie Geely Holding zarządza wieloma markami, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 miliona pojazdów, przy czym wyłączna sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła 698 693 sztuk. Notowana na giełdzie w Hongkongu Geely Auto Group osiągnęła sprzedaż na poziomie 1 328 029 sztuk.
źródło: EMP