Ford otworzył Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii za 2 mld USD
Ośrodek w Kolonii będzie główną montownię pojazdów elektrycznych nowej generacji i pierwszym zakładem firmy, neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. W otwarte Centrum Pojazdów Elektrycznych firma zainwestowała 2 mld dolarów. Zdolności produkcyjne fabryki mają rocznie wynieść 250 tys. elektrycznych aut. Pierwszym elektrykiem produkowanym w niemieckiej fabryce będzie Explorer.
Ford otworzył właśnie Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii, zaawansowany technologicznie zakład montażowy, w którym będą powstawać elektryczne modele osobowe Forda nowej generacji, przeznaczone dla europejskich klientów. Amerykański gigant przekształcił własną historyczną, założoną w 1930 roku, fabrykę w Niehl w Kolonii inwestując w modernizację 2 miliardów dolarów. Ma to być swoiste wotum zaufania dla wykwalifikowanej niemieckiej kadry pracowniczej i wiary w przyszłość produkcji motoryzacyjnej w Europie.
– Otwarcie Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii stanowi europejski początek wytwarzania czystych ekologicznie pojazdów elektrycznych nowej generacji. Obiekt ten będzie teraz jednym z najbardziej sprawnych i przyjaznych dla środowiska zakładów w całej branży. Cieszę się, że mogę kontynuować pracę na rzecz bezemisyjnej przyszłości dla dobra naszych dzieci i wnuków – powiedział Bill Ford, prezes zarządu firmy.
Na początek Explorer
Zakład o powierzchni 125 hektarów, zaprojektowany z myślą o wysokiej efektywności, jest wyposażony w nową linię produkcyjną, dział montażu akumulatorów oraz najnowocześniejsze oprzyrządowanie i automatykę, dzięki czemu roczna zdolność produkcyjna osiągnie ponad 250 000 pojazdów elektrycznych. Po sukcesach modeli Mustang Mach-E, E-Transit i F-150 Lightning, Ford zaprezentował niedawno swój czwarty pojazd elektryczny – Explorera, który będzie pierwszym modelem elektrycznym produkowanym w Kolonii.
Neutralne pod względem emisji CO2
Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii będzie pierwszym neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla zakładem montażowym Forda na świecie i elementem ambitnego planu osiągnięcia neutralności węglowej w całej europejskiej sieci zakładów oraz w działalności logistyki i bezpośrednich dostawców do 2035 r.
Istotą Centrum Pojazdów Elektrycznych są cyfrowe rozwiązania, które łączą maszyny, pojazdy i pracowników. Wprowadzenie samouczących się maszyn, autonomicznych systemów transportowych i zarządzanie dużymi zbiorami danych w czasie rzeczywistym zaplanowano jako integralne elementy procesu zwiększania wydajności produkcji, która z czasem staje się coraz doskonalsza i gwarantuje wysoką jakość.
Uczące się roboty i biometan
Ford idzie również o krok dalej, by wspierać ludzką perfekcję, nie robotyzując jej w prosty sposób. Nowe uczące się roboty oraz rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości będą wspierać pracowników, podnosząc wydajność oraz zapewniając wymianę danych z innymi zakładami, co pozwoli na dzielenie się doświadczeniami w czasie rzeczywistym.
Aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, Ford zmniejsza zużycie energii i emisje w zakładzie poprzez instalację nowych maszyn i technologii oraz wdrożenie nowych procesów. Cała energia elektryczna i gaz ziemny niezbędne do funkcjonowania obiektu są pozyskiwany w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla – jest to w 100% certyfikowana odnawialna energia elektryczna i biometan.
Ciepło wymagane do ogrzania obiektu i wykorzystania w procesach jest także pozyskiwane w sposób bezemisyjny, ponieważ lokalny dostawca energii będzie rozliczał w offsecie węglowym związane z tym emisje z zakładu montażowego w imieniu Forda. Ciepło jest wytwarzane przez zewnętrzną elektrownię i spalarnię odpadów i dostarczane przez wydzielony węzeł cieplny, transportujący czynnik grzewczy do Forda.
Lokalny dostawca energii planuje zmniejszyć emisje operacyjne związane z dostawą ciepła o około 60 procent w 2026 roku, a do 2035 roku wyeliminować je całkowicie. Po pełnym uruchomieniu, Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii uzyska niezależną certyfikację jako neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Spełnianie warunków certyfikacji będzie podlegało regularnej kontroli i weryfikowane z zakupem praw neutralizacji śladu węglowego (tzw. offsetem węglowym) dla wszelkich pozostałych emisji.
Źródło: Ford