Europa może się usamodzielnić w technologiach litowo – jonowych
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Porsche Consulting i Niemiecką Federację Inżynieryjną (VDMA) w ciągu najbliższych dziesięciu lat na całym świecie powstanie ponad 200 fabryk akumulatorów. W większości będą to zakłady w Europie. Analiza wskazuje w jaki sposób europejscy producenci maszyn i zakładów produkcji baterii mogą dogonić swoich azjatyckich konkurentów. Badanie tym ciekawsze, że Polska jest największym w Europie i drugim na świecie wytwórcą akumulatorów do aut elektrycznych.
Napędy elektryczne odgrywają decydującą rolę na całym świecie w zakresie przyszłości mobilności, zwłaszcza w transporcie drogowym. Rynek systemów magazynowania energii elektrycznej, oparty głównie na technologii litowo-jonowej, będzie rósł na całym świecie z około 20 miliardów euro rocznie do około 550 miliardów euro rocznie w 2030 roku.
„Szybkość wzrostu zapiera dech w piersiach. Kiedyś przemysł półprzewodników potrzebował około 40 lat do podobnego rozwoju, podczas gdy teraz będzie to tylko około dziesięciu lat dla rynku produkcji baterii” – czytamy w analizie.
Około 200 fabryk akumulatorów jest w budowie lub jest planowanych na całym świecie. Obecnie są one głównie wyposażone w technologię produkcyjną rodem z Azji. Chińscy producenci maszyn ustalają obecnie standard, jako dostawca pełnozakresowy.
„Tylko 8 % zaawansowanych technologicznie urządzeń takich fabryk pochodzi z Europy. Proporcja ta jest zbyt niska, aby mieć wpływ na rozwój techniczny i stworzyć drugi klaster dla technologii akumulatorów w Europie. Wymagałoby to na stałe udziału w rynku w wysokości około 20 %” – piszą eksperci z zakresu produkcji akumulatorów Porsche Consulting i VDMA w badaniu „Battery Manufacturing 2030: Collaborating at Warp Speed”.
Analiza pokazuje rozwiązania zapobiegające uzależnieniu technologicznemu w tej przyszłościowej dziedzinie krytycznej. Kluczowa jest współpraca.
– Tylko wtedy, gdy europejskie firmy inżynierii mechanicznej, będą w stanie wspólnie zaoferować zintegrowane rozwiązania fabryczne, będą w stanie utrzymać się na rynku wobec konkurencji ze strony Azji. Technologicznie europejski przemysł jest wystarczająco rozwinięty, ale firmy z Chin już oferują fabryki akumulatorów pod klucz. Zmniejsza to interfejsy (szybkość łączenia działań poszczególnych urządzeń, działów itd.), a także czas i ryzyko finansowe podczas budowy– mówi Gregor Grandl, starszy partner w Porsche Consulting i współautor badania.
Jak wynika z badania, możliwości dla europejskich producentów maszyn są ogromne: tempo wzrostu o 33 % rocznie byłoby konieczne, aby utrzymać udział w rynku w rynku akumulatorów w wysokości zaledwie 8%. Aby osiągnąć potrzebny udział w rynku w wysokości 20 %, firmy będą musieli rosnąć szybciej niż rynek. Konieczna byłaby około 50 % wzrost sprzedaży rocznie. Zdaniem autorów analizy jest to jak najbardziej możliwe.
VDMA reprezentuje ponad 3600 firm członkowskich. W UE-27 zatrudniają one około 3 mln osób, w tym ponad 1,2 mln w Niemczech. W ramach VDMA Robotics + Automation obecnych jest 400 firm, a 170 firm w VDMA Battery Production.
źródło: porsche.com, własne