Auta dostawcze: rośnie popularność alternatywnych układów napędowych
Jak wynika z analizy ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) w pierwszej połowie 2023 r. udział samochodów dostawczych z napędem elektrycznym wzrósł do 6,9%. Oznacza to dwukrotny wzrost (+100,4%), do łącznej liczby 50 708 sztuk.
W pierwszej połowie 2023 r. ogółem sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 11,2% do 730 969 sztuk, ponieważ problemy z łańcuchem dostaw złagodziły się. Hiszpania i Niemcy znacząco przyczyniły się do tego wzrostu, ponieważ sprzedaż samochodów dostawczych wzrosła odpowiednio o 26,6% i 15,5%. Sprzedaż we Francji również nieznacznie wzrosła o 3,6%, osiągając łącznie 189 948 sztuk.
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE odnotowały znaczny wzrost o 20%, do łącznej liczby 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE odnotowały dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).
Rejestracje nowych autobusów w UE również miały dobrą pierwszą połowę 2023 r., kiedy sprzedaż wzrosła o 15% do 14 781 sztuk. Pod względem wolumenu sprzedaży przoduje Francja z 2982 sprzedanymi egzemplarzami, co stanowi wzrost o 22,3%. Inne duże rynki również odnotowały znaczny wzrost: Włochy (+62,6%), Hiszpania (+58,7%) i Niemcy (+27,8%).
Samochody dostawcze – dwukrotny wzrost elektryków
W pierwszej połowie 2023 r. najpopularniejszym wyborem pozostał olej napędowy, który stanowił 83,5%, czyli mniej niż 87,2% udziału w 2022 r. Jednak popularność alternatywnych układów napędowych stopniowo rośnie, co skutkuje niewielką zmianą udziału w rynku. Warto zauważyć, że udział samochodów dostawczych z napędem elektrycznym wzrósł do 6,9%. Oznacza to dwukrotny wzrost (+100,4%), do łącznej liczby 50 708 sztuk, głównie dzięki trzycyfrowemu wzrostowi na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+118,9%) i Hiszpanii (+138%). Z kolei liczba rejestracji vanów z napędem hybrydowo-elektrycznym spadła o 7,2% do 16 602 sztuk, co stanowi 2,3% udziału. Inne rodzaje paliw, takie jak gaz płynny (LPG) i gaz ziemny, wzrosły o 26,5% i stanowią obecnie 1,3% rynku.
Samochody ciężarowe – 351,5%, wzrostu elektryków
W pierwszej połowie 2023 r. na rynku dominował olej napędowy, który odpowiadał za 95,6% nowych rejestracji samochodów ciężarowych. Warto zauważyć, że sprzedaż samochodów ciężarowych z silnikiem diesla wzrosła o 19,2%, a kilka państw członkowskich odnotowało dwucyfrowy wzrost, w tym Niemcy (+23,7%). Sprzedaż ciężarówek z napędem elektrycznym wzrosła o 351,5%, osiągając poziom 2384 sztuk. Pomimo tego niezwykłego wzrostu, ten typ paliwa stanowi zaledwie 1,3% udziału w rynku, ale nadal jest to poprawa w stosunku do 0,4% odnotowanych w zeszłym roku.
Autobusy – 160,5 % wzrost elektrycznych hybryd
Sprzedaż nowych autobusów ładowanych elektrycznie w UE wzrosła o 33,9% do 2132 sztuk, co stanowi udział w rynku na poziomie 14,4% w pierwszej połowie 2023 r., w porównaniu z 12,4% w 2022 r. Wśród trzech największych rynków bloku, Hiszpania imponująco wzrosła o 755,9%. , następnie Francja (+89,9%) i Niemcy (+18,1%). Dynamikę utrzymały autobusy hybrydowo-elektryczne (wzrost sprzedaży o 160,5%), których udział w rynku wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu z I półroczem 2022 r. (z 6,2% do 14%). Do tego wyniku przyczyniły się znaczne wzrosty na drugim i trzecim co do wielkości rynku, Francji (+886%) i Hiszpanii (+180,3%). Razem z Niemcami, Francja i Hiszpania odpowiadają za 82,4% wszystkich rejestracji autobusów hybrydowych w UE. Pomimo przejścia na modele elektryczne i hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 63%.
Źródło: ACEA
zdj. VW/ własne