Legendarne biuro stylistyczne Pininfarina zaangażowane w projekt Izery
ElectroMobility Poland (EMP) będzie współpracować z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Z ramienia EMP za design aut odpowiedzialni będą Tadeusz Jelec oraz Mariusz Bekas. Współpraca firm obejmuje kompleksowy projekt trzech modeli: SUV-a, hatchbacka oraz kombi.
Ogłoszenie współpracy między EMP, a włoskim studiem stylistycznym Pininfarina, która w praktyce trwa już od listopada 2022 r., nastąpiło podczas spotkania przedstawicieli obydwu firm z mediami zorganizowanego w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Za obszar designu oraz koordynację prac z biurem stylistycznym ze strony EMP odpowiedzialni są Tadeusz Jelec oraz Mariusz Bekas, doświadczeni projektanci pracujący wcześniej dla znanych marek motoryzacyjnych. Współpraca ze studiem stylistycznym obejmuje projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface) gamy modelowej 3 samochodów elektrycznych – SUV-a, hatchbacka oraz kombi. Auta zostaną zbudowane w oparciu o platformę SEA. Partnerstwo technologiczne między Geely – właścicielem technologii, a EMP zostało ogłoszone w listopadzie 2022 r. Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna.
– Cieszymy się z tego długoterminowego, strategicznego partnerstwa z tak istotnym przedstawicielem polskiej branży automotive. Współpraca ze start-upami jest częścią strategii Pininfariny, a rozpoczęcie współpracy z nowo powstałym zespołem Izery o wysokich kwalifikacjach pozwala na osiągnięcie sukcesu. Możemy z dumą powiedzieć, że już od samego początku pomiędzy naszymi zespołami panuje doskonała harmonia na poziomie zarówno technicznym, jak i międzyludzkim – powiedział Giuseppe Bonollo, Senior Vice President ds. sprzedaży i marketingu w Pininfarinie.
Pierwsze polskie elektryki mają zjechać z taśmy montażowej w 2025 roku (pierwotnie miało to się stać rok wcześniej). Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku EMP i Skarb Państwa podpisały aneks do umowy inwestycyjnej zawartej w 2021 roku. W efekcie dofinansowanie projektu wzrosło dwukrotnie z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Dodatkowe 250 mln zł ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery w Jaworznie. Inwestycje miały być też związane z nową stylistyka, która za sprawą współpracy z firmą Pininfarina właśnie staje się faktem.
– Możliwość współpracy z utytułowanym i doświadczonym partnerem o unikalnych kompetencjach takim jak Pininfarina to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery. Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę – skomentował Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w EMP.
Światowa ikona włoskiego stylu, Pininfarina, znana jest z niezrównanej zdolności do tworzenia ponadczasowego piękna, dzięki takim wartościom jak elegancja, czystość i innowacyjność. Założona w 1930 roku, Pininfarina przekształciła się z firmy rzemieślniczej w międzynarodową grupę usługową, stanowiącą najwyższy wyraz w stylistyce motoryzacyjnej oraz grupę o ugruntowanej pozycji w dziedzinie projektowania przemysłowego posiadającą doświadczenie z obszaru architektury, żeglarstwa, szeroko rozumianej mobilności, a także innych obszarów i form przemysłowych. Grupa zatrudnia 500 osób w swoich biurach we Włoszech, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych i notowana jest na giełdzie od 1986 r. Na przestrzeni dziewięciu dekad Pininfarina zaprojektowała ponad 1200 pojazdów i wykonała ponad 600 projektów z innych dziedzin, zdobywając za nie liczne międzynarodowe nagrody.
źródło: electromobilitypoland.pl, własne