Cała tapicerka z recyclingu plus elektryczny napęd. Renault ZOE – to ma sens!
Producenci samochodów elektrycznych dbają nie tylko o rozwój ekologicznych napędów. Także materiały użyte do produkcji auta mają wpisywać się w zasadę GOZ.
Renault to jeden z liderów na rynku samochodów elektrycznych w Europie. Skoro tak to wymaga się od koncernu nowych, proekologicznych rozwiązań. Renault zdając sobie z tego sprawę postanowił w nowym ZOE wprowadzić kolejne rozwiązania przyjazne dla środowiska.
Nowe miejskie ZOE w wersji ZEN jest pierwszym modelem z tapicerką wykonaną w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Grupa Renault realizuje w ten sposób założenia gospodarki o obiegu zamkniętym także poprzez rozwijanie takich technologii jak inteligentne ładowanie, vehicle to grid czy wtórne wykorzystanie akumulatorów trakcyjnych.
Elektryk coraz bardziej … ekologiczny
To wszystko oznacza rozwijanie technologii przyjaznych dla środowiska i wdrażanie takich rozwiązań na każdym etapie cyklu życia samochodu. Trzecia generacja ZOE, flagowego modelu Renault z napędem w pełni elektrycznym, jest dowodem zaangażowania Grupy Renault w tej dziedzinie.
Tapicerka wykonana w 100 % z materiałów z recyklingu
Nowe ZOE w wersji ZEN jest pierwszym modelem z tapicerką wykonaną w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Jako surowca do tkaniny pokrywającej siedzenia, ozdobny pas deski rozdzielczej i podstawę środkowej konsoli użyto w szczególności ścinków z produkcji pasów bezpieczeństwa.
Tkaniny z recyklingu plastikowych butelek PET!
Technologia pozyskiwania surowca i produkcji w tzw. „krótkiej pętli” pozwala wykorzystać odpady tekstylne powstające przy produkcji samochodów, czyli w bezpośredniej bliskości głównego procesu produkcyjnego. To pierwsze takie rozwiązanie w branży motoryzacyjnej! W skład tkaniny wchodzą również włókna otrzymywane w procesie recyklingu butelek plastikowych PET.
22,5 kg tworzyw sztucznych z recyklingu
Co warte podkreślenia, nowe ZOE zawiera aż 22,5 kilograma tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Większość tych elementów jest wykorzystywanych jako obudowy i inne niewidoczne elementy ochronne samochodu. Elementy widoczne zawierające tworzywa pochodzące z recyklingu ograniczają się zazwyczaj do dywaników podłogowych. W Nowym ZOE po raz pierwszy wchodzą one w skład pokrowców siedzeń (tkanina w wersji ZEN) oraz ozdobnych listew na desce rozdzielczej wykonanych z recyklingowanego polipropylenu.
Wspomaganie działania sieci energetycznej
Przypomnijmy, że samochody elektryczne Renault, w tym nowe ZOE, uczestniczą także w procesie transformacji energetycznej poprzez wspomaganie działania sieci energetycznej.
Obecnie Grupa Renault analizuje wszelkie możliwości wykorzystania trakcyjnych akumulatorów litowo-jonowych na potrzeby niewytwarzającej śladu węglowego energetyki bazującej na odnawialnych źródłach energii, a jednocześnie rozwija nowe użyteczne usługi dla kierowców. Temu właśnie służy rozwijanie takich technologii jak inteligentne ładowanie i systemy ładowania dwukierunkowego (tzw. vehicle to grid).
Po zakończeniu „pierwszego życia” akumulatory trakcyjne ZOE, które nie spełniają już kryteriów wykorzystania w motoryzacji, znajdują nowe zastosowanie jako stacjonarne magazyny energii. Oprócz działania na rzecz rozwoju „zielonej” energii drugie życie pozwala wykorzystać do maksimum potencjał każdego akumulatora i tym samym opóźnić moment przekazania go do utylizacji.
zdj. materiały prasowe Renault