Chiny mogą przejąć 7 mld euro z europejskiego rynku samochodów elektrycznych
Jak wynika z analizy Jato Dynamics, w zeszłym roku widoczna była coraz bardziej wpływowa rola, jaką chińskie marki motoryzacyjne odgrywają poza Chinami. W 2022 roku prawie 1,5 miliona lekkich pojazdów wyprodukowanych przez chińskich producentów OEM zostało sprzedanych poza Chinami – to wzrost o 48% w porównaniu z 2021 rokiem. Ten progres był napędzany przez bardziej konkurencyjną ofertę o wyższej jakości oraz duży nacisk w segmentach niedrogich pojazdów elektrycznych.
Obecnie chińscy producenci dominują w światowej sprzedaży aut elektrycznych (ponad 50 % rynku), ale ich samochody BEV trafiają głównie do rodzimych odbiorców. Jednak takie marki jak BYD starają się to zmienić, patrząc głównie na rynek europejski, ale i amerykański. W 2022 roku najszybciej rozwijającym się producentem OEM był właśnie BYD. Chiński koncern był w stanie zdobyć 1,5 punktu udziału w światowym rynku dzięki swojej silnej ofercie we wszystkich głównych segmentach i konkurencyjnej gamie pojazdów elektrycznych.
Obecnie udział aut elektrycznych z Chin w Europie jest znikomy. Należy jednak mieć się na baczności. Jak wyliczyli analitycy firmy ubezpieczeniowej Allianz europejscy producenci samochodów BEV mogą łącznie stracić ponad 7 mld euro rocznego zysku netto do 2030 r. jeśli chińscy producenci zwiększą swój udział w rynku elektryków do 75% do 2030 r. Dlatego decydenci polityczni, biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie sektora motoryzacyjnego dla gospodarki europejskiej, powinni dążyć do wzajemnych regulacji warunków handlowych z Chinami i USA, a także promować przyjęcie BEV poprzez ulepszoną infrastrukturę ładowania.
Ceny elektryków będą spadały
– Spadek sprzedaży odnotowany w 2022 r. nie był nieoczekiwany, biorąc pod uwagę problemy z łańcuchem dostaw i globalny niedobór półprzewodników, z którymi branża musiała się zmagać. Podczas gdy producenci OEM byli w stanie przetrwać burzę, pojawiły się nowe wyzwania. Jak wykazał ubiegłoroczny największy zdobywca udziału w rynku, firma BYD, chińscy producenci OEM będący na czele przechodzenia na pojazdy elektryczne szybko zdobywają przyczółek na różnych rynkach dzięki coraz bardziej konkurencyjnej i przystępnej cenowo ofercie. Aby sprostać temu wyzwaniu, Tesla zaczęła obniżać ceny, a uznani zachodni producenci OEM będą zmuszeni pójść w ich ślady, jeśli chcą utrzymać swoją pozycję na rynku – zaznacza Felipe Munoz, globalny analityk w Jato Dynamics.
Jak Chińscy producenci znajdują sposoby na umocnienie swojej pozycji na światowym rynku?
Podczas gdy niektórzy wprowadzają produkty bezpośrednio na nowe rynki, inni zmieniają oznaczenie swoich pojazdów i sprzedają je pod markami, które mają ugruntowaną pozycję na rynkach zachodnich. Doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt jest MG. Ponadto niektórzy chińscy producenci samochodów produkują pojazdy dla zachodnich producentów OEM, którzy mają ambicje zwiększenia swojej obecności na rynkach poprzez bardziej konkurencyjną ofertę produktów.
Wzrost chińskich producentów OEM jest również odczuwalny na rynkach wschodzących, gdzie ich udział w rynku wzrósł z 4,8% w 2021 r. do 6,4% w zeszłym roku. Chociaż pozostaje to stosunkowo niewielki odsetek, chińskim producentom udało się odebrać udział w rynku europejskim i koreańskim producentom samochodów. W regionach takich jak Eurazja udział chińskich producentów OEM w rynku wzrósł ponad dwukrotnie, z 6,2% w 2021 r. do 12,8% w 2022 r.
SUV-y dają dodatkowy impuls
Pomimo spadku całego rynku o prawie 2% w latach 2021-2022, sprzedaż SUV-ów wzrosła o 2,3% do rekordowych 32,8 mln sztuk. Udział tych pojazdów w światowym rynku wzrósł z 39,7% w 2021 r. do 41,3%. Także wśród samochodów elektrycznych są one najbardziej popularne.
Dobrym przykładem jest tu Tesla Model Y, którą jest niejako wzorem dla chińskim producentów elektryków. Ten amerykański SUV była najlepiej sprzedającym się autem w Europie w ogólnym rankingu modeli zarówno w marcu, jak i w pierwszym kwartale 2023 roku. Niezależnie od napędu! 5% nowych rejestracji w marcu stanowiły samochody w pełni elektryczne.
W ubiegłym roku bez podziału na napędy SUV-y odnotowały najszybszy wzrost w Europie, ze wzrostem udziału w rynku o 4,3 punktu, osiągając nowy rekord 43% całej sprzedaży lekkich pojazdów – drugi najwyższy wynik na świecie. W Ameryce Północnej sprzedaż SUV-ów stanowiła 54% całkowitej sprzedaży lekkich pojazdów, podczas gdy w Chinach pojazdy te stanowiły 41% rynku.
Źródło: Jato Dynamics, własne, Allianz
zdj. BYD