Cykl „życia” pojazdów: elektryki z niższą emisją CO₂. A co z prądem z “kopalni”?
Volkswagen udostępnił niezwykle ciekawy raport. Porównano cykl życia klasycznego Golfa napędzanego silnikiem spalinowym i Golfa elektrycznego. W ocenie wzięto pod uwagę wszystkie etapy: od powstawania do użytkowania samochodu, a także dostarczenie i użytkowanie paliwa czy prądu.
Dane wykorzystane w raporcie to bardzo ciekawa lektura. Zwłaszcza biorąc pod uwagę niekończącą się dyskusje o sensie inwestowania w samochody elektryczne, które napędzane są prądem uzyskanym z paliw kopalnych.
Kto zostawia mniejszy ślad węglowy
Raport ujawnia, że w przypadku tych samych modeli pojazdów o różnych układach napędowych ślad węglowy (biorąc pod uwagę cały cykl) wariantów E napędzanych akumulatorem jest lepszy niż w przypadku odpowiednich pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto pojazdy elektryczne oferują wyższy potencjał oszczędności CO2 we wszystkich fazach cyklu produktu. Co więcej, kluczowe znaczenie dla emisji CO2 ma to, czy energia napędu jest generowana ze źródeł kopalnych czy regeneracyjnych. Jest to wynik certyfikowanej oceny cyklu życia (LCA) Volkswagena Golfa, która porównuje emisje CO2 różnych wersji pojazdu z silnikiem elektrycznym lub spalinowym.
Emisje dwutlenku węgla są niższe w e-pojeździe
Podsumowując, obecny Golf TDI (Diesel) emituje średnio 140g CO2 / km w całym cyklu życia, podczas gdy e-Golf1 osiąga 119g CO2 / km.
W pojeździe z silnikiem spalinowym większość emisji występuje podczas fazy użytkowania, to znaczy w łańcuchu dostaw paliwa kopalnego i spalania. Tutaj diesel osiąga 111 g CO2 / km. Odpowiedni pojazd z napędem elektrycznym emituje tylko 62 g CO2 / km podczas tej fazy, co wynika z wytwarzania i dostarczania energii. Natomiast większość emisji z pojazdu elektrycznego zasilanego z akumulatora generowana jest w fazie produkcji. Według LCA Diesel tutaj generuje 29 g CO2 / km, podczas gdy 57 g CO2 / km określono dla porównywalnego pojazdu elektronicznego. Odpowiedzialna za to jest produkcja baterii i kompleksowa ekstrakcja surowców. Emisje te stanowią prawie połowę emisji CO2 w całym cyklu życia. W fazie użytkowania emisje CO2 zależą od źródeł produkcji energii. Zmniejszają się tym bardziej, im więcej energii regeneracyjnych jest dostępnych.
Ocena cyklu życia jako narzędzie do analizy całościowej
Ocena cyklu życia jest skomplikowaną, złożoną i znormalizowaną na szczeblu międzynarodowym procedurą badania bilansu ekologicznego pojazdów. Między innymi emisje dwutlenku węgla są badane na wszystkich etapach produkcji samochodów:
– Emisje generowane przez wydobycie surowców, produkcję komponentów i montaż są uwzględnione w produkcji.
– Faza użytkowania obejmuje zarówno emisje paliwa, jak i dostaw energii elektrycznej, a zwłaszcza te dotyczące eksploatacji pojazdów ( przez 200 000 km).
– Recykling ocenia demontaż i potencjalne oszczędności poprzez recykling.
Dzięki wnioskom z „Oceny cyklu życia” Volkswagen może uzyskać dodatkowe środki redukcji emisji w ramach „Inżynierii cyklu życia”, a w szczególności zoptymalizować bilans CO2.
Dalsza redukcja emisji CO2 jest planowana na wszystkich etapach produkcji
Ulepszenia technologii akumulatorów litowo-jonowych i optymalizacji łańcucha dostaw obniżają ślad węglowy podczas produkcji baterii dla pierwszego modelu ID planowanego na 2020 r. o ponad 25 procent na kilowatogodzinę (kWh) pojemności akumulatora w porównaniu z e-Golfem. Przy wykorzystaniu energii regeneracyjnej potencjał redukcji wynosi prawie 50 procent.
Zdecydowanie największy potencjał redukcji emisji CO2 wynika ze źródła energii zastosowanego w fazie użytkowania. W dzisiejszym miksie elektroenergetycznym Unii Europejskiej emisja CO2 wynosi 62 g CO2 / km. Jeśli energia elektryczna do jazdy w fazie użytkowania byłaby uzyskiwana wyłącznie ze źródeł odnawialnych, emisja spadnie do zaledwie 2 g CO2 / km.
W tym kontekście od początku roku w Niemczech spółka zależna Group Elli (Electric Life) oferuje klientom i stronom trzecim „Volkswagen Naturstrom”, który pochodzi wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.
Recykling pojazdu oferuje dalsze możliwości zmniejszenia emisji CO2 dzięki gospodarce o obiegu zamkniętym. W związku z tym w zakładzie Volkswagena Salzgitter trwa budowa pilotażowego zakładu recyklingu. Tam, z baterii wycofanych z eksploatacji – czyli baterii, które nie magazynują już wystarczająco dużo energii z powodu starzenia się – należy uzyskać nowy surowiec (czarny proszek) dla katod nowych baterii. Powoduje to potencjalną redukcję CO2 nawet o 25 procent. Jednakże grupa nie spodziewa się znacznych ilości baterii do recyklingu na skalę przemysłową do końca lat 2020-tych.
30-procentowa redukcja CO2 do 2025 r. Dzięki wskaźnikowi dekarbonizacji
Wskaźnik dekarbonizacji (DKI) mierzy emisje CO2 przeciętnego pojazdu grupy Volkswagen w całym jego cyklu życia. DKI jest mierzony w tonach ekwiwalentu CO2 na pojazd. W 2015 r. Liczba ta wyniosła 43,6 i zgodnie z celem Grupy Volkswagen powinna spaść o 30% do 2025 r.
źródło: www.volkswagen.com
zdj. materiały prasowe Volkswagen