Zaprezentowany e-autobus RAFAKO ma trafić do eksploatacji w przyszłym roku
e-autobus RAFAKO został zaprojektowany i wykonany od początku jako pojazd z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym, optymalnie umiejscowionym w konstrukcji pojazdu.
RAFAKO wchodzi na rynek pojazdów elektrycznych
Według przedstawicieli firmy, e-autobus RAFAKO zaprezentowany dziś w fabryce w Raciborzu, na drogi może trafić już w połowie przyszłego roku. Warto w tym miejscu przypomnieć, że na polskim rynku istnieje już kilka firm produkujących tego typu pojazdy. Jednym z liderów tego segmentu jest podpoznański Solaris, który kilka dni temu podpisał umowę na sprzedaż swoich „elektryków” stolicy Wielkopolski. Umowa ma być zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Autobusy Solarisa trafią także m. in. do Warszawy, czy Jaworzna – przyp. red. RAFAKO będzie więc miało na polskim rynku mocną konkurencję.
Tymczasem przedstawiciele firmy zapowiadają, że siłą ich pojazdów jest innowacyjne rozwiązania napędu. Pozwala ono na możliwość zastosowania kolejnych generacji baterii, w miarę rozwoju technologii. Mocną stroną tych autobusów ma być też modułowa konstrukcja – pozwalająca na bazie jednego projektu produkować różne wersje pojazdu.
Dostępne wersje autobusu
E-autobus zaprojektowany jest w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji ma od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8.5 m. Jego ogromną zaletą jest wysokość – wynosząca niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. Wysokość 3.2 metra uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej dotąd praktykowane – na dachu pojazdu.
Dodatkowo – uwolniona w ten sposób powierzchnia dachu, będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW. Charakteryzuje się on dużą sprawnością na poziomie 96%, czyli znacznie wyższą od stosowanych dotychczas rozwiązań.
W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką. Zasilanie to umożliwi przejechanie ok 140 km. W wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh pozwolą na przejechanie 70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie (ok. 15 minut – podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90% pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10.000.
– Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę. Znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bezpieczniejszy – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w RAFAKO za projekt E – busa. – Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań. Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań.
Innowacje RAFAKO
Sam autobus to również bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę. Jest to parametr bardzo istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej). Tworzą go lekkie otworowane i gięte elementy ze stali nierdzewnej oraz części z laminatów poliestrowych. Zapewniają one odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna, przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżację wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus oczywiście jest tak zaprojektowany, by mogły komfortowo korzystać z niego osoby niepełnosprawne.
zdj. materiały prasowe RAFAKO