Fit for 55: będzie projekt oceny cyklu życia (LCA) dla pojazdów bezemisyjnych ZEV
Parlament Europejki przegłosował ambitne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych będące częścią pakietu “Fit for 55”. Nowe przepisy wyznaczają drogę do zerowej emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w 2035 r. (cel obejmujący całą unijną flotę polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w porównaniu z 2021 r.).
Parlamentarzyści byli zgodni, że aby transformacja była wdrażana płynnie i systemowo należy wdrożyć przejrzyste narzędzia nadzorujące zmiany. W związku z tym ustalono miedzy innymi, że do 2025 r. Komisja Europejska ma przedstawić metodykę oceny i zgłaszania danych dotyczących emisji CO2 w całym cyklu życia samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na rynku UE, w stosownych przypadkach wraz z wnioskami ustawodawczymi.
Fraunhofer – Instytut Trwałości Strukturalnej i Niezawodności Systemu LBF oraz Instytut Fraunhofera ds. Inżynierii Powierzchni i Cienkich Folii IST wspólnie koordynują działania mające na celu zdefiniowanie i usystematyzowanie „powszechnie akceptowanego i stosowanego podejścia do oceny pojedynczego cyklu życia (LCA – Life Cycle Assessment) dla pojazdów bezemisyjnych ZEV”.
Horyzont Europa
Oba instytuty zgromadziły 44 kluczowych interesariuszy w całym łańcuchu wartości pojazdów bezemisyjnych, obejmujących między innymi producentów pojazdów i akumulatorów, przemysł dostawczy, dostawców energii i podmioty zajmujące się recyklingiem. Ta wyjątkowa inicjatywa jest wspierana przez Komisję Europejską w ramach programu ramowego “Horyzont Europa” (jej spotkanie inauguracyjne odbyło się 1 lutego w Brukseli z udziałem około 60 uczestników przyp. red.).
Pod uwagę należy wziąć szybko wdrażane nowe technologie wykorzystujące strategie redukcji emisji, cele gospodarki o obiegu zamkniętym, a także potencjalne problemy społeczne, które stają się coraz większym wyzwaniem w całym cyklu życia pojazdów (projektowanie i rozwój, produkcja, faza użytkowania i wycofanie z eksploatacji) oraz w całym łańcuchu dostaw.
Wiarygodna, przejrzysta i znormalizowana ocena
W tym kontekście wiarygodna, przejrzysta i znormalizowana ocena śladu środowiskowego różnych rozwiązań i technologii ma zasadnicze znaczenie dla wspierania transformacji naszego systemu transportowego w kierunku neutralności klimatycznej. Chociaż wszystkie zainteresowane strony już uznają znaczenie oceny cyklu życia (LCA), sektor transportu nadal ma trudności z przyjęciem podejścia LCA. Nadal brakuje standaryzowanych i porównywalnych wyników, między innymi ze względu na ograniczenia w dostępie do rzeczywistych danych i zarządzaniu nimi lub stosowanie niezharmonizowanych, niespójnych wyborów modelowania, narzędzi i granic systemu.
Finansowany ze środków projektu “Horyzont Europa” TranSensus LCA ma zatem na celu opracowanie punktu odniesienia dla ogólnoeuropejskiego, powszechnie akceptowanego i stosowanego podejścia do oceny pojedynczego cyklu życia (LCA) dla pojazdów bezemisyjnych. Jest to uznawane jako kluczowy element osiągnięcia celów Zielonego Ładu, dzięki czemu Europa stanie się pierwszą cyfrowo opartą na obiegu zamkniętym, neutralną dla klimatu i zrównoważoną gospodarką o obiegu zamkniętym.
„Skupiając odpowiednie zainteresowane strony z obszaru przemysłu i badań, podejście LCA oparte na dowodach i rzeczywistych danych zostanie skonceptualizowane i zharmonizowane z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, gospodarczych i społecznych. W drodze konsensusu TranSensus LCA umożliwi przemysłowi, dostawcom mobilności i planistom dostarczanie zrównoważonych produktów i optymalizację rozwiązań w zakresie mobilności w razie potrzeby w celu przeciwdziałania zmianom klimatu – możemy przeczytać na stronie Instytutu.
Szczegółowe cele TranSensus LCA:
- opracowanie koncepcji i zademonstrowanie jednolitego, ogólnoeuropejskiego podejścia LCA opartego na danych rzeczywistych dla bezemisyjnego transportu drogowego
- harmonizacja metodologii, narzędzi i zbiorów danych
- opracowanie ontologii i ram ogólnoeuropejskiej bazy danych – LCI
- konceptualizacja zarządzania danymi dotyczącymi LCI i ich aktualizacji w całym cyklu życia i w całym łańcuchu dostaw biorąc pod uwagę nadchodzące technologie i wymagania
Źródło: lbf.fraunhofer.de, własne
zdj. pixabay