Gminy dostaną więcej czasu na przygotowanie punktów ładowania dla elektryków
Jak imformuje Dziennik Gazeta Prawna – gminy będą miały czas na przygotowanie punktów ładowania samochodów elektrycznych do końca 2021 roku. Tak ma wynikać z kolejnego projektu nowelizującego tarczę antykryzysową. Do tej pory termin na dostosowanie się do wymogów ustawy o elektromobilności mijał w grudniu 2020 roku.
DGP pisze miedzy innymi o tym, że część zmian w kolejnej wersji tarczy antykryzysowej dotyczyć ma ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ta określa między innymi minimalną liczbę punktów ładowania, które samorządy muszą zainstalować w zależności od liczby mieszkańców, zarejestrowanych samochodów oraz pojazdów przypadających na mieszkańca.
W projekcie nowelizującym tarczę antykryzysową termin zostaje przesunięty o rok z 31 grudnia 2020 r. na 31 grudnia 2021 r. – można przeczytać w “Gazecie Prawnej”.
Obecnie część gmin poczyniła już inwestycje związane z dostosowaniem się do ustawy o elektromobilności (m. in. Poznań, Bydgoszcz, Gorzów, Wrocław, Warszawa, Kraków czy Łódź). Spora ilość jednak wciąż nawet nie rozpoczęła procedur. Stąd między innymi adnotacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który jeszcze w połowie marca przypominał o obowiązkach gmin wynikających z uchwalonej w styczniu 2018 roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Wydaje się więc, że przesunięcie terminu o kolejny rok jest posunięciem dostosowującym obecne realia do możliwości części samorządów.
Punkty ładowania: obowiązki gmin wynikające z ustawy o elektromobilności
Gminom o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych, oraz w których co najmniej 400 pojazdów w samochodowych przypada na 1000 mieszkańców wyznaczono cel w postaci minimalnej liczby punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania.
Cel powinien zostać osiągnięty do dnia 31 grudnia 2020 r. W art. 60 ust. 1 ustawy o elektrombilności określono minimalną liczbę punktów ładowania zainstalowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnych stacjach ładowania, która wynosi:
a) 1000 – w gminach o liczbie mieszkań co w wyższej niż 1 000 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 600 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 700 pojazdów samochodowych;
b) 210 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 300 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 200 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 500 pojazdów samochodowych;
c) 100 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 95 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych;
d) 60 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych. Obowiązek sporządzenia planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania
Ustawa o elektrombilności określiła też harmonogram prac organów wykonawczych gmin przed rozpoczęciem budowy ogólnodostępnych stacji ładowania oraz wdrożeniem programu przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania do systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego.
źródło: DGP, materiały własne
zdj. materiały prasowe Solaris