Infrastruktura ładowania – czy gminy zapomniały opracować plany?
15 marca upłynął termin na opracowanie Planów Budowy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania przez właściwych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Tym, którzy zapomnieli o obowiązku przypomniał o tym prezes URE. Czas na realizację planów tylko do końca roku.
W specjalnej adnotacji Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przypominał o obowiązkach gmin wynikających z uchwalonej w styczniu 2018 roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi o budowę ogólnodostępnych stacji ładowania i wyznaczenia operatora oraz dostawcy usług ładowania na tych stacjach.
Zastosowanie do przepisów ustawy o elektromobilności, spoczywa na wójtach, burmistrzach czy prezydentach miast. Tymczasem 15 marca upłynął termin na opracowanie Planów Budowy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania. Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, na podstawie takiego Planu, operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego opracowuje program przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania. Na tych stacjach, wybudowanych zgodnie z Planem, przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, wyznaczone przez Prezesa URE, będą pełnić funkcje operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania.
Punkty ładowania: projekt należy wysłać do prezesa URE
Przygotowany wcześnie Plan Budowy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania, powinien zostać poddany konsultacjom publicznym z udziałem mieszkańców gminy i uzgodniony z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, zostaje przyjęty w drodze uchwały Rady gminy.
Projekt planu przekazywany jest następnie właściwym operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, na obszarze działania których planowane jest rozmieszczenie stacji ładowania, w celu opracowania programu przyłączania. Po przyjęciu planu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta informuje o tym fakcie Prezesa URE i składa do niego wniosek o wyznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego, które będzie pełnić funkcję operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania.
Punkty ładowania: obowiązki gmin wynikające z ustawy o elektromobilności
Gminom o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych, oraz w których co najmniej 400 pojazdów w samochodowych przypada na 1000 mieszkańców wyznaczono cel w postaci minimalnej liczby punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania.
Cel powinien zostać osiągnięty do dnia 31 grudnia 2020 r. W art. 60 ust. 1 ustawy o elektrombilności określono minimalną liczbę punktów ładowania zainstalowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnych stacjach ładowania, która wynosi:
a) 1000 – w gminach o liczbie mieszkań co w wyższej niż 1 000 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 600 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 700 pojazdów samochodowych;
b) 210 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 300 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 200 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 500 pojazdów samochodowych;
c) 100 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 95 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych;
d) 60 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych. Obowiązek sporządzenia planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania
Ustawa o elektrombilności określiła też harmonogram prac organów wykonawczych gmin przed rozpoczęciem budowy ogólnodostępnych stacji ładowania oraz wdrożeniem programu przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania do systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego.
źródło:URE
zdj. materiały własne