Jest konkurent dla Solarisa – przegubowy eCitaro G na testach w Poznaniu
Przegubowy i elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wozi pasażerów w Poznaniu. Autobus jest testowany przez MPK Poznań (zyskał numer boczny 1300). W najbliższych dniach będzie kierowany na linie numer 163, 182 i 193. Do tej pory poznańskie MPK kupowało elektryki od mającej swoją siedzibę nieopodal stolicy Wielkopolski firmy Solaris. Po mieście jeździ już 58 elektrycznych busów od tego producenta.
MPK Poznań jest otwarte na nowe technologie, dlatego na bieżąco śledzi nowinki z branży, także na rynku elektromobilności. Spółka właśnie zaczyna testy eCitaro G – przegubowego autobusu miejskiego z napędem elektrycznym.
Ten autobus może zabrać na pokład 117 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. To pojazd pełnobateryjny, ładowany jedynie poprzez wtyczkę plug-in (nie jest wyposażony w pantograf). Producent informuje, że dzięki zastosowaniu baterii o dużej pojemności zasięg autobusu jest porównywalny z zasięgiem autobusu konwencjonalnego.
Komfort i bezpieczeństwo
Jak możemy przeczytać na stronie MPK Poznań „pojazd wyposażony jest w asystenta skrętu oraz aktywnego asystenta hamowania. Zastosowane rozwiązania ograniczają ryzyko kolizji: system ostrzega przed niebezpieczeństwem zderzenia, a w przypadku poważnego zagrożenia automatycznie inicjuje hamowanie. Autobus jest również wyposażony w aktywne zawieszenie, które kompensuje dużą masę pojazdu, co poprawia bezpieczeństwo i komfort prowadzenia”.
eCitaro G zadebiutował na poznańskich liniach w poniedziałek, 24 kwietnia. W ramach prowadzonych testów będzie woził pasażerów do 8 maja na liniach 163, 182 i 193. Dzięki tym przejazdom MPK Poznań chce przetestować jak elektryczny Mercedes sprawdza się w tutejszych warunkach eksploatacyjnych. Pojazd został przekazany na testy przez spółkę EvoBus Polska.
Wodorowce i elektryki od Solarisa
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawę 15 nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Poznański przewoźnik postanowił też skorzystać z prawa opcji i kupić kolejnych 10 takich pojazdów. Pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku. Będą tankowane przez PKN Orlen, który docelowo zamierza wybudować – na stacji nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo – infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem.
Ponadto w Poznaniu miejski przewoźnik posiada 37 Solarisów Urbino 12 electric oraz 21 Solarisów 18 electric. W sumie po miesicie jeździ więc 58 elektrycznych autobusów od podpoznańskiego producenta.
źródło: MPK Poznań, własne