Konin kupił autobus elektryczny Pilea. Wcześniej “zaklepał” Solarisa na H2
Elektrobus zakupiony przez MZK Konin jest efektem prac wdrożeniowych ARP E-Vehicles, spółki zależnej od Agencji Rozwoju Przemysłu. ARP chce produkować elektryczne autobusy na bazie projektu Rafako Bus, który został w ubiegłym roku przejęty w całości przez agencję. Przypomnijmy, że od przyszłego roku po ulicach Konina będzie jeździł też autobus napędzany wodorem.
Jak można przeczytać na stronie miasta Konin już wkrótce „pierwszy polski autobus elektryczny Pilea wyjedzie na ulice tego miasta”. To efekt podpisania umowy w siedzibie ARP S.A. w Warszawie na dostawę w formie leasingu eautobusu Pilea.
Niewielki, zeroemisyjny, nowoczesny
Jak przekonują producenci elektryczny autobus produkowanego przez ARP E-Vehicles to pierwsza całkowicie polska konstrukcja tego typu. Pilea to niewielki, zeroemisyjny pojazd z napędem elektrycznym, który dzięki nowoczesnej technologii i małym gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako miejski środek transportu, szczególnie na linii nocnej. Został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, z troską o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia.
Dobre osiągi i parametry trakcyjne
Konstrukcja szkieletu pojazdu została wykonana w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych a użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych pozwoliło uzyskać niską masę pojazdu. Baterie napędzające autobus zostały umieszczone pod podwoziem, co znacznie obniżyło środek ciężkości pojazdu i poprawiło jego parametry trakcyjne. Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, a także lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii.
Odpowiedź na zapotrzebowanie samorządów
Autobus testowany był już w Koninie w październiku ubiegłego roku. ARP E-Vehicles to spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Swój produkt reklamuje jako „zeroemisyjny, lekki, zwrotny, łatwy w prowadzeniu i niskopodłogowy elektryczny autobus, który jest odpowiedzią na potrzeby organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które obsługują transport miejski i podmiejski”.
Dostrzegają potencjał rynku
– W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter, tak bliski działalności naszej spółki, czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy Rafako Ebus, wraz z projektem elektrycznych autobusów. Dziś są one rozwijane przez zależną od Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę ARP E-Vehicles. Autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości. Odpowiadają one zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transportu dzieci i młodzieży – mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Także autobus wodorowy
Przypomnijmy, że MZK Konin będzie ponadto pierwszym operatorem komunikacji miejskiej w Polsce z autobusem wodorowym w swojej flocie. Pojazd dostarczy podpoznański producent firmą Solaris Bus & Coach. Pojazd napędzany H2 ma pojawić się na ulicach miasta już w przyszłym roku. W efekcie wielkopolskie miasto stanie się pierwszym w Polsce posiadającym w swojej flocie transportowej pojazd napędzany H2.
źródło: konin.pl, własne, arp.pl