Lexus zaprezentował RZ – swój pierwszy samochód elektryczny BEV
Całkowicie nowy RZ jest oparte na wizji Lexusa Electrified. Auto korzysta z nowego systemu napędu na wszystkie koła o nazwie DIRECT4(1). RZ jest autem wyposażonym w zaawansowane technologie bezpieczeństwa. Będzie to pierwszy dostępny na całym świecie model EV (BEV) tej luksusowej marki. Auto będzie miało zasięg około 450 km.
Jak można przeczytać na stronie producenta od czasu wprowadzenia RX400h w 2005 roku Lexus stara się być pionierem elektryfikacji na rynku aut luksusowych.
– Podobnie jak w przypadku pierwszego hybrydowego modelu RX, nasi inżynierowie wzbogacili nasze pojazdy hybrydowe doskonałym układem jezdnym i wydajnością środowiskową. W 2019 r. podejście Lexusa do elektryfikacji pojazdów ewoluowało dzięki wizji Lexus Electrified. Lexus (…) poszerzy swoją ofertę hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV), pojazdów zasilanych akumulatorem (BEV) i hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV), aby odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania bardziej zróżnicowanej grupy nabywców aut luksusowych – piszą przedstawiciele firmy.
Lexus: pełna gama BEV do 2030 roku
Lexus poprzez swoje inwestycje chce przyczynić się do urzeczywistnienia społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, oferując pełną gamę pojazdów typu BEV we wszystkich kategoriach do 2030 r. Firma dąży do osiągnięcia 100-procentowej sprzedaży pojazdów typu BEV na całym świecie. Aby sprostać tym wyzwaniom, deklaruje „rygorystyczne ulepszanie” swoich produktów, poprzez prace nad rozwiązaniami „drive and fix” w Toyota Technical Center Shimoyama (zwanym dalej „TTCS”), nowej bazie operacyjnej Lexusa.
Pierwszy Lexus BEV dostępny globalnie
RZ będzie to pierwszy globalnie dostępny dedykowany model BEV Lexusa. W aucie zastosowano specjalną platformy BEV (e-TNGA), a także lekką i bardzo sztywną karoserię, co znacznie rozwinęło podstawowe osiągi pojazdu, osiągając optymalny rozkład masy dzięki idealnemu rozmieszczeniu akumulatora i silnika . Ponadto zastosowanie nowego układu kierowniczego i systemu Steer-by-Wire, wraz z systemem napędu na wszystkie koła DIRECT4 wykorzystującym technologię elektryfikacji, umożliwia niemal idealne sterowanie pojazdem.
Jeśli chodzi o parametry to nowy RZ (prototyp) charakteryzuje się następującymi liczbami: długość całkowita 4805 mm, szerokość całkowita 1895 mm, wysokość całkowita 1635 mm. Rozstaw osi to 2850 mm przy dostępnych rozmiarach opony 18/20 cali. Zasięg to około 450 km. Pojemność baterii 71,4 kWh. Moc: Przód- 150 (kW), tył – 80 (kW).
Dynamiczna nowa stylistyka
Stylistyka zewnętrzna wyraża płynne przyspieszenie i dynamiczne osiągi charakterystyczne dla pojazdów typu BEV. Identyfikowalną osłonę chłodnicy Lexusa w kształcie wrzeciona zastąpiono nadwoziem BEV, które skupia się na wydajności aerodynamicznej, zoptymalizowanych proporcjach i stylu, w przeciwieństwie do zaspokajania potrzeb chłodzenia i układu wydechowego silnika spalinowego.
Oszczędny ale wciąż luksusowy
Ta ewolucja stylizacji zapoczątkowuje nową estetykę Lexusa i wyznacza nowy kierunek projektowy dla oferty pojazdów BEV. Wewnątrz korpusu znajduje się minimalistyczne, przestronne wnętrze skoncentrowane na wzmacnianiu przekazu zrównoważonej mobilności i celów zrównoważonego rozwoju (SDGs) poprzez zastosowanie materiałów ekologicznych. Choć uproszczona, przestrzeń jest luksusowa dzięki dopracowanym detalom i zaawansowanym technologiom. Ponadto w kabinie dostępny jest dach panoramiczny, który wizualnie otwiera przestrzeń, a komfort pasażerów podnosi wysokowydajny system ogrzewania z zastosowanym po raz pierwszy w Lexusie promiennikiem.
Dla przyrody i środowiska
– Wierzymy, że Lexus, uznany producent luksusowych samochodów, powinien nadal dążyć do tworzenia ekscytujących samochodów, szanując przyrodę i globalne środowisko. RZ został opracowany z myślą o stworzeniu wyjątkowego Lexusa BEV, który daje poczucie bezpieczeństwa w prowadzeniu, jest przyjemny w dotyku i daje radość z jazdy. DIRECT4, podstawowa technologia Lexusa Electrified, to napęd na wszystkie koła, który zapewnia szybką i liniową reakcję w zależności od reakcji kierowcy. (…) Będziemy nadal podejmować wyzwanie, jakim jest dostarczanie klientom nowych doświadczeń i wyjątkowych wrażeń z jazdy Lexusa BEV – powiedział Takashi Watanbe główny inżynier Lexusa.
Źródło: global.toyota