Mercedes-Benz zamierza zelektryfikować całą gamę modelową
Na początku września Mercedes – Benz zaprezentował Concept EQ. Pierwszy w pełni elektryczny, akumulatorowy model nowej marki Mercedes-Benz – EQ – będzie prekursorem całej gamy modeli EQ na prąd. Teraz firma ogłosiła, że zainwestuje 10 miliardów euro w rozwój w dziedzinie napędów elektrycznych!
W myśl ogłoszonej strategii firma Mercedes-Benz do 2022 r. zamierza zelektryfikować całą gamę modelową. Oznacza to dostępność napędu alternatywnego w każdym segmencie rynku – od smarta aż po duże SUV-y. Plany zakładają 130 takich wariantów – od modeli z 48-woltową instalacją elektryczną przez szeroką gamę hybryd plug-in aż po pojazdy całkowicie elektryczne. Elektryczna inicjatywa odbywa się pod nową marką rozwiązań technicznych i produktów EQ. „EQ” oznacza „elektryczną inteligencję” i czerpie z dwóch kluczowych wartości Mercedes-Benz: emocji oraz inteligencji.
Mercedes-Benz zwiększa tempo elektryfikacji
Do 2025 r. sprzedaż jednostkowa samochodów z zasilaniem akumulatorowym ma stanowić 15-25% całkowitego wolumenu sprzedaży, zależnie od indywidualnych preferencji klientów oraz rozwoju publicznej infrastruktury ładowania.
Mercedesy Klas C, E i S – z zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym na poziomie około 50 km oraz jednostką elektryczną o mocy 90 kW (122 KM) – oferują możliwość lokalnie bezemisyjnej jazdy w każdym centrum miasta. Hybrydowa, 9-stopniowa przekładnia 9G-TRONIC umożliwia realizację krzyżowej, skalowalnej koncepcji hybrydowej – przenosi do 700 Nm systemowego momentu obrotowego i współpracuje z różnymi silnikami spalinowymi we wszystkich modelach Mercedes-Benz z napędem na tylną oś – benzynowymi lub wysokoprężnymi, w wersjach nadwoziowych Limuzyna bądź Kombi.
E 300
Duża zdolność uciągu Hybrydy plug-in Mercedes-Benz łączą zdolność do jazdy „na prądzie” z możliwością holowania przyczepy o masie nawet 1800 kg. Wstępna wentylacja wnętrza przed ruszeniem w podróż dzięki elektryfikacji ogrzewania i chłodzenia, sterowana za pomocą regulatora czasowego lub aplikacji na smartfon, dostępna dla wszystkich pojazdów z wysokonapięciowym akumulatorem plug-in.
System ogniw paliwowych: „szyty na miarę”
System ogniw paliwowych w GLC F-CELL to zupełnie nowe rozwiązanie: ma o około 30% bardziej zwartą budowę niż wcześniej, po raz pierwszy w całości mieści się w komorze silnikowej, a jego mocowania korzystają z punktów mocowania konwencjonalnej jednostki napędowej. Cały układ napędowy generuje moc o około 40% wyższą niż wcześniej.
Wszystkie samochody z silnikiem elektrycznym korzystają z inteligentnej strategii działania ECO Assist. Uwzględnienie wszystkich danych z zakresu wspomagania jazdy pozwala na predykcyjną jazdę z najlepszym możliwym wykorzystaniem pokładowych źródeł energii i optymalne angażowanie napędu elektrycznego, dostosowane do trasy oraz natężenia ruchu drogowego – dzięki trybowi „żeglowania”, rekuperacji, zarządzania temperaturą oraz wspomaganiu silnika spalinowego.
Nowe ładowarki typu wallbox o mocy do 22 kW
Dla prywatnych garaży oraz parkingów, dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, dla jednego lub dwóch samochodów, z podziałem kosztów energii lub bez: Mercedes-Benz i smart oferują rozwiązania lepsze od tradycyjnego gniazdka, dopasowane do potrzeb w zakresie ładowania. Wszystkie nowe modele smarta, które od 2017 r. są sprzedawane w USA, Kanadzie i Norwegii, mają napęd elektryczny. Od 2020 r. będzie to dotyczyć całej Europy, a wkrótce potem – pozostałych rynków.
Mimo że proces produkcji hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz jest bardziej energochłonny, pod względem emisji CO2 w ocenie cyklu życia (LCA) wypadają one znacznie lepiej od swoich konwencjonalnie napędzanych odpowiedników. W przyszłości możliwe będzie uzyskanie jeszcze większej przewagi w tym zakresie, a także dalsza redukcja zasobów wykorzystywanych w czasie produkcji.
W najbliższych miesiącach do klientów trafią pierwsze samochody korzystające z trzeciej generacji hybrydowego napędu plug-in – wyróżniające się oznaczeniem „EQ Power”. Początkowo Mercedes-Benz zaoferuje go w Klasach C, E i S. Napęd korzysta z akumulatora o pojemności 13,5 kWh oraz silnika spalinowego lub – po raz pierwszy – wysokoprężnego. Kolejną światową nowością jest połączenie hybrydowego układu plug-in z systemem ogniw paliwowych, jakie oferuje nowy Mercedes-Benz GLC F-CELL (zużycie wodoru w cyklu łączonym 0,34 kg/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 0 g/km, ważone zużycie energii elektrycznej 13,7 kWh/100 km; dane wstępne).
EQ obejmuje całe doświadczenie i wiedzę Mercedes-Benz Cars z dziedziny napędów elektrycznych. Dieter Zetsche, dyrektor generalny Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, podczas światowej premiery EQC powiedział: Napęd elektryczny stanowi istotny komponent mobilności jutra. Dlatego w najbliższych latach zainwestujemy ponad 10 miliardów euro w nowe produkty EQ, a ponad miliard – w produkcję akumulatorów. Do 2025 r. elektryczne modele z zasilaniem akumulatorowym mają stanowić 15-25% całkowitej sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz Cars, zależnie od upodobań klientów i rozwoju publicznej infrastruktury ładowania.