Mój Elektryk: dodatkowe 150 milionów zł na dopłaty do leasingu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie o 150 mln zł puli środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Oznacza to, że kwota całkowita do wykorzystania w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” wzrosła do 400 mln zł. Dopłaty umożliwiają pokrycie wkładu własnego klienta starającego się o leasing samochodu elektrycznego. Do tej pory Zarząd dopłaty objęły ponad 7 tys. pojazdów.
Według ekspertów PKP BP leasing po uwzględnieniu dopłaty z programu „Mój Elektryk” średnia cena auta elektrycznego wyraźnie spada i jest o 8% niższa od pojazdu spalinowego (dane z początku roku przyp. red.). Leasingiem samochodów elektrycznych zainteresowane są przede wszystkim firmy z sektora MSP. Co ciekawe oferty firm leasingowych coraz częściej obejmują nie tylko auta na prąd, ale także punkty i stacje ładowania oraz magazyny energii. Realizując program „Mój elektryk” BOŚ nawiązał współpracę z 28 firmami leasingowymi.
Mój elektryk – dwie ścieżki
Program „Mój elektryk”, zakłada dwie ścieżki – dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona od listopada 2021 r. przez Bank Ochrony Środowiska.
– „Mój elektryk” to wzorcowy program publiczny pozwalający realizować istotne cele polityki środowiskowej oraz stymulować rozwój gospodarczy. Skutecznie zwiększa on liczbę samochodów zeroemisyjnych na polskich drogach, a ścieżka leasingowa wspiera realizację zielonych ambicji przedsiębiorców – powiedział dr hab. Emil Ślązak, prof. SGH, p.o. prezesa BOŚ.
Utrzymujące się wysokie zainteresowanie programem jest potwierdzeniem, że spełnia on swoje zadanie. Decyzja Zarządu Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zwiększeniu o 150 mln zł całkowitej puli środków do wykorzystania w ścieżce leasingowej to dobra wiadomość dla klientów – głównie przedsiębiorców – którzy myślą o leasingu samochodu elektrycznego, a jeszcze nie złożyli odpowiedniego wniosku. A jest to bardzo proste, gdyż program „Mój elektryk” działa na zasadzie „jednego okienka” – wszelkie formalności związane z leasingiem i dopłatą klient załatwia w wybranej firmie leasingowej współpracującej z BOŚ.
– Od początku uruchomienia programu „Mój elektryk” obserwujemy stale rosnące zainteresowanie programem, który wpisuje się w zapotrzebowanie rozwoju elektromobilności, przyczyniającej się do poprawy jakości powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Z perspektywy czasu możemy potwierdzić, że program cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób fizycznych, jak i pozostałych jego beneficjentów. Dopłaty w ramach programu realnie przyczyniają się do wyboru aut elektrycznych a tym samym sprawiają, że na ulicach naszych miast jest coraz więcej aut zeroemisyjnych, jest także ciszej i czyściej – podsumowuje Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.
Dofinansowanie na prawie 35 mln zł
W ramach programu, tylko od początku tego roku do BOŚ trafiło 1 tys. 130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł., a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zatwierdził dofinansowanie dla 1 tys. 105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.
Warto przypomnieć, że w momencie uruchamianiu ścieżki leasingowej programu BOŚ początkowo miał do dyspozycji 20 mln zł. Następnie, w marcu 2022 r., NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli do 100 mln zł. Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do sukcesywnego zwiększania jego budżetu – do 200 mln zł w sierpniu 2022 r. oraz do 250 mln zł w styczniu tego roku. W związku z ostatnią decyzją – łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 400 mln zł.
„Mój elektryk” nadal na wysokich obrotach
Od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło już 7900 wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 262 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas ponad 7,3 tys. wniosków na sumaryczną kwotę ponad 244 mln zł, z czego ponad 5500 szt. (146 mln zł) dotyczyło samochodów osobowych, a około 1700 szt. (98 mln zł) pojazdów dostawczych.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – na koniec marca 2023 r. – w Polsce zarejestrowanych było łącznie ponad 67 100 samochodów z napędem elektrycznym. Realizując program „Mój elektryk” BOŚ nawiązał współpracę z 28 firmami leasingowymi.
Źródło: bosbank.pl