MPK Poznań – kolejne działania związane z infrastrukturą ładowania
Spółka MPK Poznań ogłosiła przetarg na zaprojektowanie oraz wykonanie infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. W ramach tego zadania ładowarki autobusów elektrycznych powstaną w zajezdni przy ul. Kaczej oraz na dworcach autobusowych Sobieskiego i Garbary oraz na Górczynie.
MPK Poznań zamawia ładowarki stacjonarne pantografowe, urządzenia stacjonarne plug-in oraz urządzenia mobilne plug-in. Zamówienie ma być realizowane przez wykonawcę w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje prace projektowe wraz z niezbędną dokumentacją i uzyskaniem wszystkich pozwoleń, natomiast w drugim etapie wykonane zostaną roboty budowane, a urządzenia zostaną dostarczone, podłączone i uruchomione.
Termin składania ofert mija 24 marca 2020 roku
Na dworcu autobusowym na os. Jana III Sobieskiego, gdzie już obecnie ładują się autobusy elektryczne, w ramach realizowanego zadania powstanie dodatkowo jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa. Podobnie na dworcu Garbary – utworzone zostanie jeszcze jedno dwustanowiskowe urządzenia pantografowe.
W zajezdni autobusowej Kacza przewidziano montaż 18 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych, umożliwiających ładowanie poprzez wtyczkę plug-in oraz jednego dwustanowiskowego urządzenia pantografowego. Dodatkowo z myślą o tej zajezdni zamówiono trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.
Nową lokalizacją, w której pojawią się ładowarki jest też dworzec autobusowy Górczyn – tam przewidziano dwa dwustanowiskowe urządzenia pantografowe.
Nowe ładowarki będą uniwersalne
Zamawiane ładowarki maja być uniwersalne. Zresztą, zgodnie z wytycznymi, wszystkie zamawiane elementy infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego powinny współpracować z już eksploatowanymi autobusami z napędem elektrycznym oraz z autobusami, które zostaną dostarczone w ramach toczącego się już postępowania przetargowego.
Całość zadania ma się zakończyć do 30 sierpnia 2021 roku. Na jesień 2021 roku planowane są natomiast pierwsze dostawy nowych autobusów elektrycznych. Trwa właśnie postępowanie przetargowe na ich zakup – MPK Poznań zamawia 37 pojazdów: 31 standardowych, czyli 12-metrowych oraz 6 przegubowych, czyli 18-metrowych. Oferty dla obu tych zadań złożyła tylko jedna firma – Solaris Bus&Coach. S.A.
Na całe przedsięwzięcie pod nazwą „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” MPK Poznań otrzyma dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”.
źródło: MPK Poznań
zdj. Rafał Wąsowicz