Multivan – kolejny ważny krok w elektryczność dla Volkswagena
Z linii produkcyjnej fabryki marki Volkswagen w Hanowerze w Niemczech, zjechały pierwsze egzemplarze „Nowego Multivana”. Po raz pierwszy jest to auto z silnikiem hybrydowym typu plug-in. Oprócz nowego systemu napędowego, nowy Multivan oferuje większy komfort i bezpieczeństwo oraz innowacyjne wnętrze. Rozpoczęcie produkcji w Hanoverze jest szczególnie ważne w procesie transformacji głównego zakładu marki. Nie oznacza to jednak, że przebudowa fabryki dobiegła końca: obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia w przyszłym roku produkcji w pełni elektrycznego ID. BUZZ.
Włączenie „Nowego Multivana” w procesy produkcyjne oraz budowa nowych urządzeń, odbywały się równolegle z produkcją w zakładzie. Jednak pomimo wyzwań spowodowanych pandemią koronawirusa i trudnej sytuacji w zakresie dostaw niektórych części, produkcja seryjna Multivana z napędem hybrydowym typu plug ruszyła zgodnie z harmonogramem.
– Dla nas wszystkich w Hanowerze było to ambitne zadanie, które zostało wykonane w najdrobniejszych szczegółach. To był fantastyczny wysiłek zespołowy, z którego my tutaj, w Hanowerze, możemy być bardzo dumni – mówi Josef Baumert, członek zarządu VWSD ds. produkcji i logistyki.
Bardziej wydajna produkcja
Rozwój automatyzacji i systematyczne wdrażanie strategii cyfryzacji w procesie produkcyjnym wydatnie wpłynęły na wydajność produkcji. Weźmy jako przykład warsztat blacharski: w procesie produkcyjnym T6.1 stopień automatyzacji wynosi około 77%, w Nowym Multivanie jest to 93%. Zdaniem koncernu systematyczne zwiększanie wydajności, to inwestycja w przyszłość. Operatorzy maszyn nadzorują równolegle wiele etapów z jednego stanowiska kontrolnego i pozostają w stałym kontakcie z maszynami za pośrednictwem urządzeń cyfrowych typu smartwatch. Jeśli potrzebne są jakieś części lub konieczny jest serwis, jest to zgłaszane z dużym wyprzedzeniem, co pozwala uniknąć przestojów.
W lakierni, w której dwa lata temu uruchomiono nowy system nakładania lakierów nawierzchniowych, pracuje obecnie nowy system dla lakierów dwukolorowych. Zautomatyzowany system logistyczny dostarczania części i podzespołów, zwiększa wydajność procesu montażu. Samojezdne pojazdy transportowe w fabryce dowożą części bezpośrednio z magazynów na linie montażowe. W przyszłości, T6.1, Nowy Multivan, ID. BUZZ i ID. BUZZ Cargo, będą produkowane tylko na dwóch głównych liniach.
Strategia „Change4Factory” i zakład zrównoważony środowiskowo
Rozpoczęcie seryjnej produkcji Multivana w wersji hybryda typu plug-in, jest kamieniem milowym w elektryfikacji produkcji w zakładach w Hanowerze. Od 2022 r. będą tu produkowane jednocześnie trzy pojazdy na trzech platformach i z trzema wariantami układu napędowego: T6.1, Nowy Multivan i w pełni elektryczny ID. BUZZ. Od 2025 r. będą tu również produkowane kolejne w pełni elektryczne modele segmentu premium dla innych marek koncernu.
– W ten sposób stajemy się jedną z najnowocześniejszych fabryk w Grupie Volkswagen. Cyfrową i wysoce zautomatyzowaną – podkreśla Josef Baumert.
W ramach strategii produkcyjnej Change4Factory, działy produkcji i logistyki VWSD aktywnie zarządzają transformacją zakładów. Oprócz wydajnej produkcji samochodów, kluczowym elementem tej strategii jest “zrównoważona fabryka”: zakład produkcyjny bez negatywnego wpływu na środowisko. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze dąży do tego, by do 2025 roku obniżyć wpływ procesu produkcji na środowisko o 50% w porównaniu z rokiem 2010. W tym celu w fabryce wdrażane są setki środków mających zmniejszyć emisję, bardziej zrównoważone wykorzystanie zasobów, unikanie odpadów i promowanie bioróżnorodności. „
Najnowsza generacja Multivana
Nowy Multivan jest pierwszym pojazdem produkowanym w Hanowerze, bazującym na modułowej płycie podłogowej dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB. Pod względem koncepcyjnym jest również ogromnym skokiem technicznym, ponieważ po raz pierwszy w gamie układów napędowych pojawia się hybryda typu plug-in, a także nowy układ połączonych systemów wspomagania kierowcy, obsługi i infotainmentu. Nowa koncepcja wnętrza sprawia też, że auto jest jeszcze bardziej wszechstronne.
Układ napędowy typu plug-in-hybrid (PHEV) o mocy 160 kW / 218 KM zapewnia zerową emisję spalin na drodze i duży zasięg przy niskim zużyciu paliwa. Oprócz tego Multivan będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi TSI (100 kW / 136 KM i 150 kW / 204 KM), a już na początku 2022 roku dołączy do nich turbodoładowany diesel o mocy 110 kW / 150 KM. Nowego Multivana można już konfigurować do zamówienia w konfiguratorze na stronie www.vwdostawcze.pl. Ceny modelu rozpoczynają się od 155 310 PLN netto.
źródło: na podstawie materiałów VW