Największy austriacki przewoźnik zamawia autobusy wodorowe Solarisa
ÖBB Postbus podpisało z Solarisem kontrakt na dostawę 5 autobusów wodorowych. Napędzane wodorem pojazdy będą użytkowane w malowniczym Villach, w południowo-wschodniej Austrii. To pierwsze zamówienie złożone w ramach umowy ramowej z początku 2021 roku, która zakłada możliwość zakupu przez klienta nawet 40 tego rodzaju pojazdów. Inwestycja zbiega się z wdrożeniem projektu H2 Carinthia, który ma na celu wspierać rozwój technologii wodorowej w tym regionie.
Wykorzystanie wodoru w transporcie jest realną szansą na zmniejszenie emisji generowanych przez ten sektor. Ten ogromny potencjał widzą przewoźnicy transportu publicznego i władze miast w austriackim regionie Karyntia. Projekt H2 Carinthia ma na celu rozwój regionu pod kątem wykorzystania energii z wodoru w obszarze transportu publicznego i przemysłu. Biorą w nim udział najwięksi przewoźnicy w Austrii, władze miast, jak i firmy energetyczne. Jednym z elementów projektu będzie również pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem, a także wzbogacenie flot autobusowych o pojazdy wodorowe.
Solarisy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich
Na początku 2021 roku Solaris zawarł z przewoźnikiem ÖBB Postbus umowę ramową, która zakłada możliwość zakupu nawet 40 autobusów wodorowych do 2023 r. W grudniu 2021przewoźnik skorzystał z tej opcji i złożył pierwsze zamówienie – na 5 modeli Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy wykorzystują energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii autobus może w każdych warunkach, całkowicie bezemisyjnie, przejechać około 350 km. Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022. Innowacyjne pojazdy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich.
Solarisa Urbino 12 hydrogen testowano już wiosną
Warto wspomnieć, że wiosną tego roku zasilany wodorem, bezemisyjny autobus Urbino 12 hydrogen był prezentowany i testowany w regionie Karyntia, w tym także w Villach. Przedstawiciele władz regionalnych oraz operatorów transportu mogli się wówczas szczegółowo zapoznać z zastosowaną w pojeździe technologią. Sam ultranowoczesny model autobusu cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem lokalnych przewoźników. Po testach w Karyntii, wodorowy Solaris był prezentowany także w regionie Górnej Austrii.
Solarisy dla największego przewoźnika w Austrii
ÖBB Postbus to największe przedsiębiorstwo autobusowe na terenie Austrii. Ważnym elementem działalności operatora jest testowanie alternatywnych technologii napędowych wykorzystujących na przykład wodór czy też energię elektryczną. Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. Podpisana na początku grudnia umowa jest pierwszą, której przedmiotem są autobusy z napędem alternatywnym.
Otwarcie nowego „elektrycznego” rozdziału we współpracy z klientem Postbus to dla nas nie tylko duża nobilitacja, ale także szansa, by poprzez innowacyjne rozwiązania przyczynić się do zielonej zmiany w transporcie publicznym w Austrii. Patrząc na to, jak wielkie zainteresowanie technologią wodorową i elektryczną w autobusach wyrażają klienci z Austrii, z optymizmem patrzę na rozwój zrównoważonego transportu w tej części Europy – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i After Sales.
Solaris jest europejskim liderem rozwiązań bezemisyjnych w pojazdach transportu miejskiego, w szczególności w autobusach elektrycznych i wodorowych. Autobus napędzany wodorem Urbino 12 hydrogen miał swoją premierę w 2019 roku i jest najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem w ofercie producenta. Do dziś blisko 100 sztuk tego modelu zostało zakupionych przez klientów z Austrii, Czech, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch.