Niemcy policzyli jak zelektryfikować ciężki transport
W niedawnym badaniu zatytułowanym „StratES – scenariusze elektryfikacji drogowego transportu towarowego” niemiecki Öko-Institut podkreślił pilną potrzebę szybkiego przejścia na elektryczne pojazdy użytkowe. Zmiana ta jest zgodna z celami Niemiec w zakresie neutralności klimatycznej do 2045 r. i ma na celu ograniczenie emisji CO2 w sektorze transportu o około 50% do 2030 r.
W badaniu oceniano różne technologie napędu elektrycznego, w tym pełne elektryki (BEV), pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi (FCEV) i pojazdy z tzw. podwieszoną siecią trakcyjną (O-BEV). Wśród nich pojazdy typu BEV wyróżniają się, jako liderzy ze względu na wykonalność techniczną i dostępną infrastrukturę ładowania. Chociaż pojazdy korzystające z sieci trakcyjnej mają swoje zalety kosztowe, ich zastosowanie jest ograniczone ograniczeniami infrastrukturalnymi. Natomiast przyjęcie pojazdów FCEV zależy od niepewnych cen wodoru.
Aby przyspieszyć przyjęcie elektrycznych pojazdów ciężkich, twórcy badania zalecają wprowadzenie opłat od samochodów ciężarowych opartych na emisji CO2 i rozbudowę infrastruktury publicznych dostaw energii. W badaniu przewiduje się znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych z drogowego transportu towarowego, dzięki istniejącej kompleksowej infrastrukturze ładowania. Jest to zgodne z krajowymi celami klimatycznymi Niemiec i przewyższa proponowane cele UE na rok 2030.
Dzięki rozróżnieniu różnych typów punktów ładowania na podstawie analizy łańcucha tras badanie sugeruje, że stacje ładowania umiejscowione w zajezdni zapewnią około 55% wymaganej energii. Jednakże istotny rozwój infrastruktury jest niezbędny w przypadku publicznych systemów ładowania nocnego (NCS) i megawatowych systemów ładowania (MCS), zwłaszcza do 2035 r.
Spełnienie wymagań regionalnych, w tym wymagań federalnego systemu autostrad, wymaga zainstalowania łącznie 2000 punktów ładowania MCS i 40 000 punktów ładowania NCS. Należy pamiętać, że instalacja punktów ładowania MCS wiąże się z wieloma pracochłonnymi podłączeniami do sieci wysokiego napięcia ze względu na ich duże zapotrzebowanie na moc. Ta ocena infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla ułatwienia przejścia na elektryczne pojazdy ciężkie i osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji określonych w badaniu.
Źródło: evmarketsreports.com