Norwegia, Holandia i Wielka Brytania napędzają elektryczną transformację
Najlepiej przygotowanymi krajami do przejścia na emobilność wciąż pozostają Norwegia, Holandia i Wielka Brytania. Duży progres poczyniły też państwa „goniące” wielką trójkę w tym Dania, która zaliczyła największy skok w rankingu. Ale też Szwajcaria i Rumunia. Niestety, Polska wciąż prezentuje się w nim bardzo słabo, okupując we wszystkich trzech podstawowych kategoriach końcowe pozycje.
W ramach szóstej edycji LeasePlan EV Readiness Index tradycyjnie przeprowadzono kompleksową analizę przygotowania 22 krajów europejskich do przejścia na pojazdy elektryczne (EV). Indeks opiera się na trzech czynnikach: dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, dojrzałości infrastruktury EV oraz całkowitym koszcie posiadania (TCO) pojazdu elektrycznego. 22 kraje uwzględnione w analizie to Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Pierwsza trójka w indeksie pozostała taka sama jak w poprzednich latach, a Norwegia, Holandia i Wielka Brytania zajęły odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce. Co istotne kraje zajmujące dalsze miejsca w poprzednich latach nadrobiły zaległości i „gonią” pierwszą trójkę. Różnica między pozycją 3 a 12 wynosi tylko sześć punktów. Dania poprawiła się najbardziej, z 27 do 35 punktów, dzięki zwiększonej infrastrukturze EV i zwiększonemu udziałowi w rynku pojazdów elektrycznych.
Dojrzałość rynku pojazdów elektrycznych
Dojrzałość rynku pojazdów elektrycznych wzrosła na prawie wszystkich rynkach, zdobywając 42 dodatkowe punkty (+19%), odzwierciedlając ogólną poprawę penetracji pojazdów elektrycznych w krajach europejskich. Infrastruktura ładowania znacznie się poprawiła, odnotowując wzrost o 45 punktów (+43%). Dojrzała infrastruktura przyczynia się do płynnego przejścia na pojazdy elektryczne.
Jednym z kluczowych czynników dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych jest faktyczna ilość rejestracji pojazdów elektrycznych w danym kraju. Czynnik ten obejmuje popyt na pojazdy elektryczne w stosunku do populacji, udział w rynku pojazdów elektrycznych na rynku ogólnym (w tym rynku konsumenckim) oraz udział klientów LeasePlan w zamówieniach na pojazdy elektryczne. Kraje skandynawskie i Europa Zachodnia wykazują najwyższą dojrzałość pod względem absorpcji rejestracji pojazdów elektrycznych.
Dojrzałość infrastruktury EV
Ogólnie rzecz biorąc, infrastruktura ładowania nadal stanowi największy problem, powstrzymujący przejście na pojazdy elektryczne, po raz kolejny będąc najgorzej ocenianą kategorią gotowości pojazdów elektrycznych. Czynnik ten obejmuje publiczne punkty ładowania w stosunku do populacji, publiczne punkty ładowania w stosunku do rynku rejestracji pojazdów elektrycznych oraz dostępność szybkich ładowarek (DC) w stosunku do wielkości dostępnych autostrad. Rynki takie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania znacznie zwiększyły swoją infrastrukturę ładowania w porównaniu z rokiem poprzednim.
Całkowity koszt posiadania – TCO (Total Cost of Ownership)
Upowszechnienie pojazdów elektrycznych jest w dużej mierze napędzane przez przystępność cenową jazdy samochodem elektrycznym na rynku (TCO). Czynnik ten obejmuje zachęty rządowe, opodatkowanie kierowców, ceny energii i miesięczny wynajem pojazdu leasingowego. Indeks pokazuje, że wiele krajów zapewnia silne zachęty rządowe, w tym niższe podatki, które już sprawiają, że pojazdy elektryczne są konkurencyjne cenowo w stosunku do ICE. W porównaniu z ubiegłym rokiem w wielu krajach europejskich dodano kilka nowych ciekawych zachęt. W krajach najlepiej przygotowanych na EV – takich jak Norwegia, Holandia i Wielka Brytania – zachęty pozostały takie same lub zostały zmniejszone.
Indeks gotowości EV 2023
Szwajcaria i Rumunia wykazują najwyższy wzrost „dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych” w porównaniu z 2022 r. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie kraje odnotowały wzrost dojrzałości lub pozostały na stałym poziomie, z wyjątkiem Włoch. Kraje takie jak Dania, Francja, Niemcy, Słowacja i Hiszpania uzyskały wyższe wyniki w zakresie opłat w porównaniu z 2022 r. Jednak nadal istnieje kilka krajów europejskich, które nadal osiągają stosunkowo niskie wyniki. Dojrzałość w zakresie TCO znacznie wzrosła w Czechach i na Węgrzech w porównaniu z 2022 r.
Około 50% pojazdów na drogach jest obecnie zarejestrowanych w organizacjach korporacyjnych. Korporacje są zatem niezwykle ważne w przewodzeniu przejściu na bardziej zrównoważony system transportu. Przejście na flotę niskoemisyjną jest jednym z najprostszych sposobów na obniżenie ogólnego śladu emisyjnego i pomoc w walce ze zmianami klimatu.
źródło: evmarketsreports.com
zdj. (Joenomias) Menno de Jong z Pixabay