Norwegia, Holandia i Wielka Brytania napędzają elektryczną transformację
Najlepiej przygotowanymi krajami do przejścia na emobilność wciąż pozostają Norwegia, Holandia i Wielka Brytania. Duży progres poczyniły też państwa „goniące” wielką trójkę w tym Dania, która zaliczyła największy skok w rankingu. Ale też Szwajcaria i Rumunia. Niestety, Polska wciąż prezentuje się w nim bardzo słabo, okupując we wszystkich trzech podstawowych kategoriach końcowe pozycje.
W ramach szóstej edycji LeasePlan EV Readiness Index tradycyjnie przeprowadzono kompleksową analizę przygotowania 22 krajów europejskich do przejścia na pojazdy elektryczne (EV). Indeks opiera się na trzech czynnikach: dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, dojrzałości infrastruktury EV oraz całkowitym koszcie posiadania (TCO) pojazdu elektrycznego. 22 kraje uwzględnione w analizie to Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Pierwsza trójka w indeksie pozostała taka sama jak w poprzednich latach, a Norwegia, Holandia i Wielka Brytania zajęły odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce. Co istotne kraje zajmujące dalsze miejsca w poprzednich latach nadrobiły zaległości i „gonią” pierwszą trójkę. Różnica między pozycją 3 a 12 wynosi tylko sześć punktów. Dania poprawiła się najbardziej, z 27 do 35 punktów, dzięki zwiększonej infrastrukturze EV i zwiększonemu udziałowi w rynku pojazdów elektrycznych.
Dojrzałość rynku pojazdów elektrycznych
![](https://eco-drive.pl/wp-content/uploads/2023/05/database-ev-readiness-index-2023.png)
Dojrzałość rynku pojazdów elektrycznych wzrosła na prawie wszystkich rynkach, zdobywając 42 dodatkowe punkty (+19%), odzwierciedlając ogólną poprawę penetracji pojazdów elektrycznych w krajach europejskich. Infrastruktura ładowania znacznie się poprawiła, odnotowując wzrost o 45 punktów (+43%). Dojrzała infrastruktura przyczynia się do płynnego przejścia na pojazdy elektryczne.
Jednym z kluczowych czynników dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych jest faktyczna ilość rejestracji pojazdów elektrycznych w danym kraju. Czynnik ten obejmuje popyt na pojazdy elektryczne w stosunku do populacji, udział w rynku pojazdów elektrycznych na rynku ogólnym (w tym rynku konsumenckim) oraz udział klientów LeasePlan w zamówieniach na pojazdy elektryczne. Kraje skandynawskie i Europa Zachodnia wykazują najwyższą dojrzałość pod względem absorpcji rejestracji pojazdów elektrycznych.
Dojrzałość infrastruktury EV
![](https://eco-drive.pl/wp-content/uploads/2023/05/database-ev-readiness-index-2023-1.png)
Ogólnie rzecz biorąc, infrastruktura ładowania nadal stanowi największy problem, powstrzymujący przejście na pojazdy elektryczne, po raz kolejny będąc najgorzej ocenianą kategorią gotowości pojazdów elektrycznych. Czynnik ten obejmuje publiczne punkty ładowania w stosunku do populacji, publiczne punkty ładowania w stosunku do rynku rejestracji pojazdów elektrycznych oraz dostępność szybkich ładowarek (DC) w stosunku do wielkości dostępnych autostrad. Rynki takie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania znacznie zwiększyły swoją infrastrukturę ładowania w porównaniu z rokiem poprzednim.
Całkowity koszt posiadania – TCO (Total Cost of Ownership)
Upowszechnienie pojazdów elektrycznych jest w dużej mierze napędzane przez przystępność cenową jazdy samochodem elektrycznym na rynku (TCO). Czynnik ten obejmuje zachęty rządowe, opodatkowanie kierowców, ceny energii i miesięczny wynajem pojazdu leasingowego. Indeks pokazuje, że wiele krajów zapewnia silne zachęty rządowe, w tym niższe podatki, które już sprawiają, że pojazdy elektryczne są konkurencyjne cenowo w stosunku do ICE. W porównaniu z ubiegłym rokiem w wielu krajach europejskich dodano kilka nowych ciekawych zachęt. W krajach najlepiej przygotowanych na EV – takich jak Norwegia, Holandia i Wielka Brytania – zachęty pozostały takie same lub zostały zmniejszone.
Indeks gotowości EV 2023
![](https://eco-drive.pl/wp-content/uploads/2023/05/database-ev-readiness-index-2023-2.png)
Szwajcaria i Rumunia wykazują najwyższy wzrost „dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych” w porównaniu z 2022 r. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie kraje odnotowały wzrost dojrzałości lub pozostały na stałym poziomie, z wyjątkiem Włoch. Kraje takie jak Dania, Francja, Niemcy, Słowacja i Hiszpania uzyskały wyższe wyniki w zakresie opłat w porównaniu z 2022 r. Jednak nadal istnieje kilka krajów europejskich, które nadal osiągają stosunkowo niskie wyniki. Dojrzałość w zakresie TCO znacznie wzrosła w Czechach i na Węgrzech w porównaniu z 2022 r.
Około 50% pojazdów na drogach jest obecnie zarejestrowanych w organizacjach korporacyjnych. Korporacje są zatem niezwykle ważne w przewodzeniu przejściu na bardziej zrównoważony system transportu. Przejście na flotę niskoemisyjną jest jednym z najprostszych sposobów na obniżenie ogólnego śladu emisyjnego i pomoc w walce ze zmianami klimatu.
źródło: evmarketsreports.com
zdj. (Joenomias) Menno de Jong z Pixabay