PKN Orlen dostarczy paliwo do autobusów wodorowych z Poznania
Autobusy elektryczne z ogniwem paliwowym, które kupi MPK Poznań, będą tankowane przez PKN Orlen. Umowa na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego została podpisana. W jej ramach koncern paliwowy wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji Orlen nieopodal poznańskiej pętli tramwajowej Miłostowo.
Co istotne poznańska stacja ładowania dostępny będzie publicznie. Oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Przypomnijmy, że przewoźnik ze stolicy Wielkopolski zamierza niebawem włączyć do swojej floty co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych. Postępowanie przetargowe dotyczące zakupu pojazdów zostało już rozstrzygnięte. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach. Pierwsze autobusy wodorowe mają pojawić się na ulicach Poznania w drugiej połowie 2023 roku. Wtedy także mają się rozpocząć dostawy paliwa.
U mowa do 2038 roku
W myśl zawartej umowy przewoźnik będzie miał zagwarantowane dostawy wodoru aż do połowy 2038 roku.
– Nie mamy wątpliwości, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym, zatem nie mogliśmy nie skorzystać z szansy jaką poprzez dofinansowanie zakupu pojazdów daje nam program Zielony Transport Publiczny. Dla przedsiębiorstwa to możliwość dalszego rozwoju i kolejny krok do spełnienia wymagań wskazanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a dla nas wszystkich to nowa jakość w komunikacji miejskiej – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań.
Niewątpliwą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale nie bez znaczenia jest również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań.
Inwestycje w technologię wodorową
– Konsekwentnie inwestujemy w nowoczesną technologię wodorową, która zapewni nam dynamiczny rozwój i silną pozycję w Europie, a Polsce zagwarantuje bezpieczeństwo i niezależność energetyczną w długiej perspektywie. Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji – powiedział Daniel Obajtek prezes PKN Orlen.
Orlen w Krakowie uruchomił już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku odda do użytku stacje w kolejnych miastach.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez przewoźników miejskich pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.
Coraz więcej flot H2 w Europie
Floty wędrowców stają się coraz popularniejsze wśród miejskich przewodników w Europie. W ubiegłym roku pierwsza w Anglii flota piętrowych autobusów zasilanych wodorem wyjechała na ulice Londynu. Dwadzieścia pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi obsługuje tam trasę między East Acton a Oxford Circus. Z kolei podpoznański Solaris sprzedaje swoje autobusy wodorowe między innymi do Holandii, Niemiec, Włoch oraz Szwecji.
Źródło: MPK Poznań, Orlen, własne