Polska – Białoruś. Będziemy produkować autobusy elektryczne?
Pod koniec ubiegłego roku odbyło się Polsko -Białoruskie Forum Gospodarcze. Jedną z ciekawostek spotkania było podpisanie umowy o współpracy w zakresie rozwoju elektromobiloności.
W trakcie Forum zawarto umowę pomiędzy polskim producentem komponentów dla motoryzacji PZL Sędziszów i białoruskim producentem elektrycznych pojazdów transportu publicznego BKM (Belkommunmash). Przedmiotem współpracy ma być utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa na terenie Polski, które przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii będzie produkować na Podkarpaciu miejskie autobusy elektryczne na rynek polski i europejski. Porozumienie zakłada, że ponad 50% wartości części i komponentów nowych pojazdów będzie pochodzić od polskich dostawców zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.
Duży potencjał współpracy
– Zależy nam na intensyfikacji współpracy gospodarczej oraz wsparciu przedsiębiorców z Polski i Białorusi w nawiązywaniu relacji biznesowych. Potencjał wymiany zarówno w zakresie handlu, jak i inwestycji obu krajów jest duży i chcemy go wykorzystać. Polscy przedsiębiorcy są zainteresowani współpracą z partnerami z Białorusi – mówiła po spotkaniu minister Jadwiga Emilewicz podczas spotkania z Władimirem Kołtowiczem białoruskim ministrem regulacji antymonopolowych i handlu.
Inwestycje warte 163 mln dolarów
W 2017 r. Białoruś zajęła 24. miejsce na liście polskich rynków eksportowych i 32. na liście naszych rynków importowych. Polska jest trzecim partnerem handlowym Białorusi wśród krajów Unii Europejskiej, po Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Według danych NBP, polskie inwestycje bezpośrednie (stan na koniec 2017 r.) wyniosły ok. 163 mln dolarów, natomiast białoruskie inwestycje bezpośrednie w Polsce ok. 20 mln dolarów. Polscy inwestorzy na Białorusi działają m.in. w sektorach: budowlanym, meblarskim, artykułów budowlanych i wykończeniowych, bankowym, IT, spożywczym, wyrobów z tworzyw sztucznych.
W Forum Biznesowym udział wzięło 150 firm z sektorów: motoryzacyjnego, IT, turystycznego, rolnego, energetycznego, bankowego, budowlanego.
Polska – Białoruś, coraz więcej wspólnych celów
By jeszcze skuteczniej pomóc w nawiązywaniu kontaktów przedsiębiorcom z obu krajów, podczas posiedzenia Komisji podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Polską Agencją Inwestycji i Handlu a Narodowym Centrum Marketingu i Koniunktury Cen Republiki Białorusi. Centrum zostało utworzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białoruś w 1997 r. Instytucja wspiera politykę MSZ w kwestiach rozwoju stosunków handlowych i gospodarczych Białorusi z zagranicą. Promocja białoruskiego eksportu i niezbędne wsparcie białoruskich przedsiębiorców stanowią obecnie priorytetowe zadania Narodowego Centrum Marketingu.
zdj. materiał CPMG